Landstingsstyrelsen släpper den demokratiska kontrollen

Landstingsstyrelsen släpper den demokratiska kontrollen

Landstinget bryter mot lagen i hälften av alla direktupphandlingar och följer ofta inte sina egna riktlinjer, enligt landstingsrevisionen. Den moderatledda alliansen bemöter revisorernas kritik med att skära ner en tredjedel av deras budget, för att minska den interna granskningen. Det är dags att se revisorerna som en hjälp istället för ett hot, säger Raymond Wigg (MP).

Imorgon träffas landstingsstyrelsen och i flera ärenden kommer landstingsrevisionen med allvarlig kritik mot bristande ansvar, kontroll och uppföljning av verksamheterna.

– Varken landstingsstyrelsen eller nämnderna tar ett tillräckligt ansvar för det demokratiska styret av landstinget, när hälften av alla direktupphandlingar bryter mot lagen utan att det får några konsekvenser. Det är dags att alliansen lyssnar till revisionen och låter dem fungera som ett stöd för verksamheten, istället för att se dem som farthinder som ska kringås, säger Raymond Wigg, oppositionslandstingsråd för Miljöpartiet de gröna i Stockholms läns landsting.

– Bristerna som revisionen visar att vi behöver en starkare revision, och det får vi inte genom att skära ner deras budget med 30 % på tre år. Det är dags att alliansen tänker om i den här frågan, precis som de gjorde när vi påpekade det felaktiga i att lägga ner miljöavdelningen tidigare i år. Då insåg alliansen sitt misstag och rättade till det. Nu måste de göra samma sak med landstingsrevisionen, säger Raymond Wigg (MP)

Läs vår debattartikel som kritiserade nedläggningen av miljöavdelningen och alliansens bristande politiska ansvar på SvDs brännpunkt i februari: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/moderaterna-monterar-ner-det-demokratiska-landstinget_5917639.svd

För mer information:

Raymond Wigg, oppositionslandstingsråd för Miljöpartiet de gröna i Stockholms läns landsting, 070-737 44 16

Johan Tjerneng, pressansvarig, 070-737 45 09