MP vill lyfta förskolehygien

Vabruari. Så kallas vård-av-sjukt-barn-månaden nummer ett. I februari är småbarnsföräldrar hemma mer än annars med sina förskolebarn för magsjuka, influensa och förkylningar. Det vill Miljöpartiet råda bot på genom att landstinget ska erbjuda hygiensjuksköterskor till förskolorna i länets alla kommuner.

Idén kommer från Västra Götalandsregionen där projektet med hygiensjuksköterskor har gett lovande resultat.

– Det är med stort intresse som vi har följt projektet. Frånvaro på jobbet på grund av vård av barn ökar för varje år i hela landet, förutom i Västra Götaland där frånvaron minskar. Med så goda resultat på finns det ingen anledning för Stockholm att tveka. Självklart ska vi satsa på hygiensjuksköterskor som arbetar hälsofrämjande för friskare barn även i vårt län, säger Helene Öberg, hälso- och sjukvårdspolitisk talesperson för Miljöpartiet i Stockholms läns landsting.

Samarbetet mellan kommunens förskolor och landstinget innehåller utbildning och fortbildning av personal och ledning, aktivt stöd till högskolornas pedagogutbildning och praktisk handledning av barnavårdscentralernas personal.  I klartext handlar det om när och hur man tvättar händerna, livsmedelshygien, rutiner kring toaletter och blöjbyten, och rengöring av leksaker. Kunskapen ökar hos både pedagoger och föräldrar.

2013 hade barnen i Göteborg 9,3 procents sjukfrånvaro. Det är bland de lägsta siffrorna sedan arbetet med hygiensjuksköterskor startade 2006. Samtidigt har barngrupperna under samma tid blivit större, vilket brukar öka risken för sjukdom.

Enligt ekonomiska beräkningar av samhällskostnader som gjorts sparades runt 40 miljoner på ett år i Göteborg i form av minskat inkomstbortfall för föräldrar, läkemedelskostnader och försäkringskassans utbetalningar till föräldrar som är hemma och vårdar barn. Dessutom gick förskrivningen av antibiotika ner. Västra Götalands budget för hygiensjuksköterskorna är 2,25 miljoner kronor.

Mer om förslaget kan du läsa i SvD idag.

Kontakt
Helena Mehra, pressekreterare Miljöpartiet Stockholms läns landsting 070-737 45 09

Hållbar Stockholmsregion inom kollektivtrafik och hälsa
Sedan valet 2010 är Miljöpartiet det tredje största partiet inom Stockholms läns landsting. Vi arbetar för att göra det ännu bättre att leva i Stockholmsregionen, med full tillgång till en attraktiv kollektivtrafik och en mänsklig hälso- och sjukvård. Besök oss! http://www.mp.se/stockholmsregionen