MP har receptet för en jämlik vård

MP har receptet för en jämlik vård

Vården i Stockholm är ojämlik – din ekonomi, sociala status och var du bor spelar stor roll för vilken vård du får. Miljöpartiets bild bekräftas idag av Dagens Nyheters artikelserie om vården i Sverige. Det gröna alternativet, Hälsoval Stockholm, skulle minska ojämlikheten och erbjuda vård efter behov, säger Helene Öberg (MP).

I en artikel i dagens DN kan man läsa att friska och rika oftare går till läkaren än fattiga och sjuka, och att de med hög social position har större chans att få de bästa läkemedlen. Det konstateras också att satsningen på valfrihet inom vården förutsätter individer som är starka nog att driva sin sak. Miljöpartiet har länge pekat på att kvinnor på Östermalm i genomsnitt lever i 83 år, medan kvinnor i Skärholmen blir 80,5 år. Män på Östermalm blir 81 år medan män i Kista bara blir 75,5 år.

– Ojämlikheten i Stockholmsregionen syns tydligt inom vården och den ökar med den moderatledda alliansens politik. Istället för att öka klyftorna föreslår Miljöpartiet att det ska löna sig för vårdgivarna att ge vård till de människor som mest behöver, genom Hälsovalet. Det är bättre än att belöna många, korta besök för lindriga besvär, som är resultatet av alliansens Vårdval, säger Helene Öberg, hälso- och sjukvårdspolitisk talesperson för Miljöpartiet i Stockholms läns landsting.

– Ett konkret exempel på hur den moderata sjukvårdspolitiken ökar ojämlikheten är att de nu vill lägga ner geriatriken i Nynäshamn, vilket skulle tvinga de äldre sjuka och deras anhöriga att åka fyra mil till Handen. Oavsett om det handlar om äldrevård, mödravårdscentraler eller psykiatriska mottagningar så måste vården finnas nära människor och resurserna måste gå till dem med störst behov, säger Helene Öberg (MP).

– Det är lätt att säga att vården ska vara jämlik, det gör alla partier. Det är en annan sak att se till att det faktiskt blir så. Miljöpartiet vill att det ska löna sig att ge vård till de som faktiskt behöver det, till de svårast sjuka och de som själva har svårt att kräva sin rätt, säger Helene Öberg (MP).

Läs om Miljöpartiets tiopunktslista för en mer jämlik vård på Newsmill.

För mer information:

Helene Öberg, hälso- och sjukvårdspolitisk talesperson för Miljöpartiet de gröna i Stockholms läns landsting, 070-737 44 19

Johan Tjerneng, pressansvarig, 070-737 45 09