MP: ”Platsbristen på sjukhusen är Filippa Reinfeldts ansvar”

MP: ”Platsbristen på sjukhusen är Filippa Reinfeldts ansvar”

Stockholmslandstingets politiska ledning måste ta ett större ansvar för utbyggnaden av vårdplatser. Det kräver Miljöpartiets två sjukvårdsföreträdare på SvD Brännpunkt.

– Vi har under en längre tid fått larmrapporter om situationen i akutsjukvården. Underbemanning, sparkrav och platsbrist kräver aktiva politiska prioriteringar. Filippa Reinfeldt och alliansen duckar för sitt ansvar. De ser till att redovisa ett plusresultat för landstinget samtidigt som sjukhusen går på knäna och patientsäkerheten hotas. Löner och priser räknas inte upp, men när budgeten kommer kallas allt i den ”satsningar” som vanligt, säger Raymond Wigg (MP) oppositionslandstingsråd för Miljöpartiet i Stockholms län.

– Det som räknas för Moderaterna är skatter och fler privata vårdgivare. Var ska vi skaffa fram vårdplatser när Nya Karolinska Solna byggs? Var ska BB-platserna byggas ut? Hur ska landstinget ha råd med det förebyggande arbetet som Socialstyrelsen efterfrågar? Vi saknar en generalplan och en hållbar utveckling av vården. Man kan inte överlämna allt ansvar åt marknaden och sjukhusstyrelserna, säger Helene Sigfridsson Öberg, ledamot i partistyrelsen och Stockholms landstingsfullmäktige för Miljöpartiet.

FÖR VIDARE INFORMATION
Helene Sigfridsson Öberg, (MP) ledamot i partistyrelsen och Stockholms landstingsfullmäktige.
Raymond Wigg, oppositionslandstingsråd, 070-737 44 16

Miljöpartiet tredje största parti i landstingsvalet
Miljöpartiet ökade mest av alla partier i valet till Stockholms läns landsting och gick från 10 till 15 mandat med 9,7 procent av rösterna. Partiet blev tredje största parti efter Moderaterna och Socialdemokraterna. Både Helene Sigfridsson Öberg och Raymond Wigg personvaldes.