Privata vårdgivare ska redovisa könsstatistik

Idag tar Stockholms landstingsfullmäktige upp en handlingsplan för jämställdhet. Förslaget är en ihålig hyllvärmare tycker Miljöpartiet som föreslår "jämställd budget" (sk gender budgeting) och kräver att privata entreprenörer börjar rapportera in könsuppdelad lönestatistik till landstinget.

Miljöpartiet vill att landstinget inför "jämställd budgetering", ett verktyg för att jämföra landstingets utgifter i siffror fördelade på män och kvinnor.
- Då skulle vi se hur många kronor män respektive kvinnor får tillbaka på sin skatt i form av vård- och trafiksatsningar, säger Lena-Maj Anding, (MP) gruppledare.

- Landstinget ska redovisa könsuppdelad statistik inom löneområdet. Det är viktigt att dessa krav också ställs på alla privata entreprenörer som har uppdrag av landstinget, säger Raymond Wigg, (MP) oppositionslandstingsråd.

Miljöpartiet står bakom att landstinget arbetar utifrån Europeiska deklarationen för jämställdhet (CEMR). Men hur målen ska uppnås och vilka resurser som står tills buds framgår inte av landstingets korta handlingsplan. Miljöpartiet har föreslagit återremiss av ärendet för att få fram ett bättre plan för jämställdhetsarbetet.

Jämställd budgetering kallas även gender budgeting eller jämtegrering.

Lena-Maj Anding, (MP) gruppledare
Raymond Wigg, (MP) oppositionslandstingsråd