Landstinget kan bli först i Sverige med genusbudget

Miljöpartiet föreslår att genusbudgetering införs i Stockholms landsting. Landstinget är väl lämpat för uppgiften enligt en förstudie som miljöpartiet presenterar idag.
- Stockholms län har möjlighet att bli först i Sverige, säger Lena-Maj Anding, mp, gruppledare.

- Ett exempel på hur genusbudget praktiskt kan förändra landstinget är om man tittar på kollektivtrafiken. Kvinnor reser mer kollektivt och tjänar mindre än män. Tar man hänsyn till det i budgeten ser man att ett beslut att höja SL-taxan är negativt för jämställdheten, säger Ewa Larsson, som skrivit förstudien.

- Jag jämför Sveriges jämställdhetspolitiska mål och Stockholms läns landstings jämställdhetspolicy och ger flera exempel på hur genusbudget kan bli ett verktyg för att uppnå policyn. Faktum är att ännu har ingen lyckats med detta fullt ut i Europa, säger Ewa Larsson.

Miljöpartiet har enligt förstudien tagit hänsyn till kön i sitt budgetdirektiv 2009. Partiet kommer i sin budget och i en motion föreslå att landstinget nu inleder ett arbete med att införa genusbudgetering.

- Det är först när vi fördelar konkreta summor utifrån jämställdhetsmål och könsuppdelad statistik som det verkligen händer något, säger Lena-Maj Anding.

- Det finns inga ursäkter. Det står i landstingets jämställdhetspolicy att ekonomisk styrning behövs, säger Lena-Maj Anding.

Ewa Larsson, samhälllsvetare och fd riksdagsledamot

Lena-Maj Anding, mp, gruppledare Stockholms läns landsting

Elisabeth Richter, pressekreterare, Stockholms läns landsting

Några exempel på könsskillnader i landstinget

Kvinnor
Äter mer och billigare läkemedel än män och får fler biverkningar
Används inte lika ofta i medicinska studier, får okända sjukdomssymptom
Är mer sjukskrivna
Söker mer hjälp för ångest, unga flickor mår sämre psykiskt än tidigare
Efterfrågar i högre grad komplementärmedicin, men betalar själva för det
Reser mer kollektivt och känner sig mer otrygga i trafiken

Män

Har kortare medellivslängd än kvinnor
Tar oftare sitt liv
Äter mindre hälsosamt
Brukar mer alkohol och droger
Reser mer med bil

Vårdsektorn ojämställd
Hälso- och sjukvården är en kvinnlig sektor. Inom läkarkåren sker nu ett könsskifte. Och i de lägre betalda vårdyrkena är kvinnorna sedan länge i majoritet. De flesta i vården arbetar på obekväma arbetstider som är svåra att kombinera med familjeliv.

Vad är gender budgeting?
Gender budgeting är analyser som beskriver de olika konsekvenser som fördelningen av skattemedel får för kvinnor och män.

Kärt barn har många namn

Genusbudget kallas även gender mainstreaming, gender budgeting, jämställdhetsbudget, jämtegrering, jämställdhetsanalys eller könskonsekvensanalys.