Om inte Moderaterna backar blir det folkomröstning i Tyresö

De höjda avgifterna i äldre- och handikappomsorgen kan innebära så mycket som 1 000 kronor mer i avgift per månad. Framförallt är det avgifterna för omsorg och service i hemmet som höjs. Drygt 100-talet pensionärer får tack vare avgiftshöjningen så knappa marginaler att de kan behöva försörjningsstöd. Därtill höjs avgiften för trygghetslarm med upp till 3 000 kronor per år.

– Fördelningsprofilen på avgiftshöjningarna är usel. Det här är låg- och medelinkomsttagare som ska berövas på sin sista ekonomiska marginal, säger Anita Mattsson, tillträdande oppositionsråd.

– Allt fler tvingas nu avstå från trygghetslarm. Det borde inte vara så att man tvingas ringa sina barn vid exempelvis fallolyckor. Det ska finnas en väl fungerande omsorg som man har råd med, säger Christina Tallberg, ordförande i PRO.

Att frågan nu blir föremål för folkomröstning beror delvis på att inget av de styrande partierna berättade i valrörelsen att de tänkte höja avgifterna. Tvärtom lovade de styrande moderaterna att omsorgen skulle vara skattefinansierad.

– De styrande partierna i Tyresö har fört väljarna bakom ljuset. I valrörelsen gav de alla sken av att inte vilja höja avgifterna. Någon månad efter valet plockar de fram en så stor höjning som det är tillåtet enligt lag. Det är rimligt att väljarna nu får säga sitt i frågan, säger Marie Åkesdotter, språkrör för Miljöpartiet.

Tyresö kommun har de senaste åren redovisat rekordöverskott samtidigt som avgiftshöjningen för kommunens del ökar intäkterna med 1,5 miljoner kronor per år. Även för 2011 och 2012 visar prognoser och budget på resultat som kraftigt överstiger överskottsmålet.

– Att genomföra en avgiftshöjning som gör att folk kommer välja bort omsorg i hemmet gör bara att fler tidigare kommer behöva plats i betydligt dyrare särskilda boenden, säger Anita Mattsson (s).

Fakta kring frågan:
För att det ska kunna bli en folkomröstning krävs att minst 10% av de röstberättigade i en kommun skriver på. I dagsläget har drygt 4 200 Tyresöbor skrivit på. 10% av de röstberättigade i förra kommunvalet kräver 3 166 namnunderskrifter.

Medlemmar och sympatisörer från Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet har tillsammans med exempelvis PRO, SPF och finska föreningens pensionärer samlat in namn.

Namnunderskrifterna kommer att lämnas in under denna vecka.

Om sedan minst en tredjedel av kommunfullmäktige inte röstar emot folkomröstningen blir den verklighet. Den rödgröna oppositionen som motsatt sig avgiftshöjningen har 20 av 51 platser i fullmäktige.

Om det blir en folkomröstning blir det en av de första i landet i enlighet med den nya grundlagen. Det blir den första i Stockholms län.

För kontakt
Anita Mattsson, Tillträdande oppositionsråd (s)
Anita.mattsson@lo.se - 070-6712829

Marie Åkesdotter, gruppledare och språkrör (MP) Tyresö