S-MP-V vill dela ut jämställdhetsbonus i vården

S-MP-V vill dela ut jämställdhetsbonus i vården

De rödgröna partierna i Stockholms läns landsting kommer att kraftigt öka insatserna för att hälso- och sjukvården ska bli jämställd mellan kvinnor och män. Som ett led i en mer offensiv jämställdhetspolitik lanserar de rödgröna partierna idag ett 8-punktsprogram med nya förslag för att minska de könsrelaterade skillnaderna i vård och hälsa.

– Under förra mandatperioden togs ett handlingsprogram för mäns våld mot kvinnor fram. Tyvärr har inte tillräckliga resurser avsatts för att genomföra utbildningsinsatser den här mandatperioden. Det är en allvarlig brist att man inte nått ut till personal i primärvården i enlighet med programmets intentioner. Det är ofta inom primärvården som varningstecknen hos misshandlade kvinnor upptäcks, säger Birgitta Sevefjord, oppositionslandstingsråd för Vänsterpartiet.

– Vi ska jämställdhetsutbilda personalen på mödra- och barnavårdscentralerna och låta pappa/partners få en förstanatt-garanti på BB. Den blivande pappan eller partnern hamnar lätt i bakvattnet. Jag vill också att båda föräldrarna får uppföljningssamtal om hur de mår efter förlossningen. Sjukvården måste bli bättre på att stödja ett jämställt föräldraskap. Allt för ofta möts föräldrar av en gammalmodig syn där störst fokus läggs på mammans förlossning, amning, sömn och anknytning. Barnmorskor har redan idag ett uppdrag att främja jämställt föräldraskap, men det saknas utbildning i hur, säger Helene Sigfridsson, ledamot och toppkandidat i landstinget för Miljöpartiet.

– Vackra jämställdhetsmål förverkligas inte av sig själv. Det behövs incitament som ökar drivkrafterna. För att uppnå jämställdhetsmålen kommer vi att dela ut en jämställdhetsbonus för dem som uppnår målen. Bonusen kommer att utgöra en viss procent av ersättningen till de vårdgivare som uppfyller målen, säger Dag Larsson, oppositionslandstingsråd för Socialdemokraterna.

Presskontakt:
Malin Appelgren (S), 070-737 41 64, malin.appelgren@politik.sll.se
Elisabeth Richter (MP), 070-737 45 09, elisabeth.richter@politik.sll.se
Ingrid Falk (V),  070-737 41 16 , ingrid.falk@politik.sll.se

De rödgrönas 8 punkter för ökad jämställdhet i vård och hälsa

• Öka kunskaperna i sjukvården om kvinnors ohälsa genom ökat landstingsstöd till medicinsk forskning med genusperspektiv.
  • Jämställdhetsutbilda personalen på mödravårdscentralerna.
  • Ta systematiskt fram könsuppdelad statistik som kan fungera som ett underlag inför beslut om resursfördelning inom samtliga områden inom hälso- och sjukvården, så kallad genusbudgetering.
  • Gör årliga jämställdhetsbokslut för sjukvården.
  • Ta fram ett handlingsprogram ”Jämställd vård” som anger skärpta jämställdhetsmål för vårdgivarna.
  • Inför en jämställdhetsbonus till vårdverksamheter som arbetar systematiskt med att minska könsskillnaderna inom vården.
  • Tillför resurser för att genomföra handlingsprogrammet mäns våld mot kvinnor i landstingets alla verksamheter.