Tillgänglighet på riktigt

Tillgänglighet på riktigt

Landstinget satsar för lite på att tillgodose rätten till vård på lika villkor, eftersom det fortfarande finns stora skillnader i hälsa och medellivslängd mellan olika delar av Stockholms län. När Hälso- och sjukvårdsnämnden i dag fastställer sin budget för 2011 kräver Miljöpartiet att mer görs för att vården ska bli tillgänglig för alla.

– För att landstinget ska kunna ge vård på lika villkor vill vi att behandling av ofrivillig barnlöshet ska ges på medicinska grunder, inte politiska. Det är inte rimligt att landstinget sätter en tidsgräns för IVF-behandling på 40 år, när de medicinska förutsättningarna för en lyckad IVF-behandling kan se olika ut, för olika individer, säger Helene Öberg, Miljöpartiet de grönas ledamot i Hälso- och sjukvårdsnämnden.

Tillgänglighet på riktigt handlar om att leva upp till Hälso- och sjukvårdslagens formulering om rätt till vård på lika villkor. Miljöpartiet tycker att primärvården måste ta ett större ansvar och arbeta hälsofrämjande och förebyggande så att sjukdomar och skador förebyggs i större utsträckning.

– Vårdcentralerna har en nyckelfunktion i det hälsofrämjande arbetet. Vi tycker att läkarna ska ha tid att bedöma och behandla hela patienten vid ett och samma besök, samt att vårdcentralerna ska kunna ha psykologer, kuratorer och psykoterapeuter för att fånga upp psykisk ohälsa tidigt. För det krävs att landstinget satsar tillräckliga resurser, säger Helene Öberg (MP).

­– Som vi krävt tidigare vill vi också att papperslösa ska ha rätt till vård, inte bara akutsjukvård samt att barnhälsovården måste nå ut bredare. Det strider mot de principer som regering och riksdag har bestämt ska gälla för hälso- och sjukvård, att begränsa tillgången av behandling med politiska beslut, säger Helene Öberg (MP).

För ytterligare information:

Helene Öberg, Miljöpartiet de grönas talesperson i hälso- och sjukvårdsfrågor, 070-737 44 19

Johan Tjerneng, pressansvarig, 070-737 45 09