Trampa på biogasen i Stockholms södra länsdelar

Öka takten när det gäller rötning av matavfall till biogas. Det kräver miljöpartiet i Södertörnskommunerna och landstinget i ett gemensamt uttalande inför ett besök på Telge återvinningsanläggning i Tveta idag.

Södertäljeborna samlar sedan några år sitt matavfall i den gröna påsen som sedan tas om hand i en rötningsanläggning. Insamlingen av organiskt avfall omfattar också kommunerna Trosa, Gnesta och Nykvarn. Gasen som produceras används till fjärrvärme i Järna och energin motsvarar årsbehovet för omkring 1 300 villor.

Nu tycker miljöpartiet på övriga Södertörn att deras kommuner, Botkyrka, Haninge, Huddinge, Nynäshamn, Salem och Tyresö, snabbt ska fatta beslut om att också samla in matavfall för rötning till biogas för fordonsbränsle eller uppvärmning.

- Marknaden för biogas för fordonsbränsle och uppvärmning kommer att växa och det är självklart att vi inte ska bränna upp vårt matavfall när det kan bli en viktig resurs i kampen mot klimatförändringar säger Ardavast Reshdouni (mp), ordförande i miljö- och hälsoskyddsnämnden i Botkyrka.

Raymond Wigg (mp), före detta miljölandstingsråd och nuvarande oppositonslandstingsråd, håller med. Han anser att hela Stockholmsregionen måste öka takten när det gäller att samla in och omvandla matavfall till en förnyelsebar resurs.
- Vi måste uppnå fossilbränslefrihet i alla våra fordon om vi ska klara av att vända klimatförändringarna. SL behöver fyrdubbla sina inköp av biogas om man ska lyckas att bara använda alternativa drivmedel 2025.

Media inbjuds att närvara vid studiebesöket. Ring för att boka tid.

Ardavast Reshdouni, ordförande i miljö- och hälsoskyddsnämnden, Botkyrka.
Raymond Wigg, oppositionslandstingsråd, Stockholms län