Motorbranschens program för Almedalsveckan klart

Motorbranschen genom Motorbranschens Riksförbund, MRF, kommer att finnas på plats under årets Almedalsvecka.

Tillsammans med Bil Sweden kan MRF presentera ett gemensamt program med inriktning på mobilitet och bilens roll i samhället kopplat till tillväxt och samhällsutveckling.

För MRF, som företrädare för företag verksamma inom bilhandel och bilverkstad, har en hjärtefråga – unik för branschens fortlevnad – som kommer att diskuteras speciellt under politikerveckan i Visby.

– Rekrytering, utbildning och kompetenstillförsel är tre viktiga områden för hela motorbranschen.

– Det handlar inte bara om att möta ny teknik för branschen, utan även om hur nya medarbetare ska kunna lockas till den – under de tre närmaste åren behöver motorbranschen nyrekrytera närmare 5 000 nya medarbetare.

– Det är både ungdomar som funderar över yrkesval och redan yrkesverksamma personer från andra branscher som ska lockas till motorbranschens många spännande yrken, säger Tommy Letzén, vd för MRF.

Tillsammans med arbetsgivarorganisationen Motorbranschens Arbetsgivareförbund, MAF, arrangeras ett seminarium med fokus på rekrytering och utbildning. Detta genomförs torsdag 2 juli klockan 10.00-11.00 på högskolan i Visby.

Seminariet, med rubriken ”Motorbranschen behöver 5000 nya medarbetare – det ställer krav på skola och arbetsgivare”, vänder sig speciellt till kommunpolitiker, riksdagsmän och ledamöter av riksdagens utbildningsutskott.

– Skolan och framför allt gymnasieskolan är nyckeln till framtiden. Det är viktigt att branschen tillsammans med transport- och fordonsprogrammen arbetar för att säkerställa utbildnings- och kunskapskvaliteten, menar Tommy Letzén på MRF.

Programmet under Almedalsveckan presenteras nedan. MRF kommer som vanligt att hålla till i Högskolan (Uppsala Universitet Campus Gotland) med sina seminarier. Preliminärt schema:

Söndag den 28 juni

Kl 14-15, seminarium: Kan innovativa transporter påverka samhällsbyggnaden?

Måndag den 29 juni

Kl 10-11, seminarium: Hur ska vi planera för fler bilar?

Kl 14-15, seminarium: Är BRT lösningen för ökat resande i våra städer?

Tisdag den 30 juni

Kl 10-11, seminarium: Hur förbättrar vi mobiliteten med cykel och bil?

Kl 14-15, seminarium: Kör en, betala för två!

Kl 18-18.45, utfrågning av partiernas ungdomsförbund

Onsdag den 1 juli

Kl 9.00, presskonferens: Bil Sweden presenterar nyregistreringar av fordon under första halvåret och prognos för helåret 2015

Kl 10-11, seminarium: Vilka infrastrukturprojekt ska vi satsa på?

Torsdag den 2 juli

Kl 10-11, seminarium Motorbranschen behöver 5000 nya medarbetare – det ställer krav på skola och arbetsgivare

Kl 15-16, seminarium: Mer transport och mindre utsläpp, hur ska vi göra?

Kl 18-18.45, utfrågning av partiernas ungdomsförbund