10 miljoner bilverkstadsbesök leder till drygt 200 ARN-ärenden

10 miljoner bilverkstadsbesök leder till drygt 200 ARN-ärenden

Varje år genomförs cirka 10 miljoner bilverkstadsbesök. Trots det stora antalet transaktioner kring en komplicerad produkt, hamnade endast 236 ärenden i Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, under 2015. 190 av dessa ärenden avslogs, ARN valde att gå på verkstadens yrkanden, medan 46 konsumenter gavs rätt eller delvis rätt. Det visar aktuell statistik från bilhandels- och bilverkstadsorganisationen MRF.

I Sverige utgörs den rullande vagnparken av 4,7 miljoner personbilar, och varje år har svenska bil- och däckverkstäder cirka 10 miljoner kundkontakter/-uppdrag. Totalt lägger svenska bilägare, konsumenter, cirka 50 miljarder kronor på service och underhåll, reservdelar, biltillbehör samt däck och fälg varje år.

Sett till detta sammanhang är det ytterst få reklamationer, kundklagomål, som hamnar i den partssammansatta Allmänna Reklamationsnämnden för ett avgörande. Utan i regel avslås de eller finner en lösning redan under den första beredningen hos ARN.

– Ser vi till de 46 fällande utslagen i ARN, avser endast fem MRF-anslutna företag, berättar David Norrbohm, förbundsjurist på MRF.

– Totalt talar vi om att 0,000024% av alla verkstadsbesök slutar med en fällande dom i ARN, fortsätter han.

Med stöd av statistiken menar David Norrbohm att det finns en klar fördel att vända sig till en MRF-ansluten bilverkstad när det är tid för service eller reparation.

– MRF, den seriösa delen av bilbranschen, har ett starkt fokus på kvalitet och nöjda kunder. Dels ställer MRF krav på att medlemsföretag tillämpar MRF:s Reparationsvillkor och branschorganisationens etiska regler, dels är det ett krav att MRF-medlemmar ska följa utslag i ARN, annars utesluts de.

Något som inte skett på 15 år, enligt David Norrbohm.

Han berättar också att nästan alla kundmottagare och arbetsledare på MRF-anslutna bilverkstäder har genomgått MRF:s medlemsutbildning i praktisk bilverkstadsjuridik.

– Kontinuerliga utbildningsinsatser tillsammans med MRF:s medlemsvillkor gör att MRF-företagen särskiljer sig i ARN-statistiken.

– MRF arbetar för bilbranschens bästa, avslutar David Norrbohm, förbundsjurist på MRF, Motorbranschens Riksförbund.

För ytterligare information, kontakta David Norrbohm, förbundsjurist på MRF, 0708-67 06 15

Motorbranschens Riksförbund, MRF, är branschorganisationen för seriösa och professionella bilåterförsäljare och bilverkstäder. Vi har 980 huvudföretag och 543 filialer som medlemmar, vilka omsätter omkring 120 miljarder kronor och sysselsatte cirka 40 000 personer.