Begagnat ökar inom bilhandeln

Prislista 3 - 2011

Begagnat ökar inom bilhandeln

Nybilsregistrering och orderingång fortsätter att ligga på goda nivåer. Även begagnatförsäljningen hittills i år har ökat.
Men branschen känner, liksom all annan handel, en viss oro på grund av det osäkra läget i omvärlden.

- Som det ser ut just nu så är vi något försiktiga i våra bedömningar hur nästa år blir, säger Tomas Ulander, bilhandelsansvarig på MRF, Motorbranschens Riksförbund.

I augusti ökade begagnatförsäljningen inom bilhandeln med 6 procent. Totalt för året är ökningen 8 procent. Försäljning mellan privatpersoner däremot har minskat med nästan 5 %, eller ca 20 000 bilar. En förklaring kan vara att bilhandelns utbud har ökat. Inom MRF-handeln finns idag 38 000 bilar, jämfört med under 30 000 för ett år sedan.  En annan förklaring till att bilköparna nu vänder sig till handeln är de osäkra tiderna.

- Då tenderar konsumenterna att söka sig till tryggare alternativ med garantier och konsumentskydd, enligt Ulander.Liksom börsen går även begagnatpriserna ner, dock inte fullt lika mycket. Men det är tydligt att vi befinner oss i en nedgångsfas. I lista 2 från Autovista sjönk priserna med 4,5 procent. I lista 3 noterar vi en nästan lika stor nedgång på 4,1 %, vilket är mer än normalt och definitivt mer än vi sett de senaste 2 åren.

Prisförändringar
Årsmodell       Förändring %

2000               -8.5
2001               -8.2
2002               -7.5
2003               -5.9
2004               -5.2
2005               -4.7
2006               -4.2
2007               -3.7
2008               -3.3
2009               -2.9
2010               -1.9

I förra listan pendlade prissänkningarna mellan 4 - 6 % och ganska lika mellan årsmodellerna. I denna lista ser vi ett annat mönster där äldre bilar får vidkännas betydligt större prissänkning än de lite nyare bilarna.

För mer information, kontakta Tomas Ulander, bilhandelsansvarig på MRF, Motorbranschens Riksförbund.

tomas@mrf.se

tel 08-701 63 00

Motorbranschens Riksförbund, MRF, är branschorganisationen för seriösa och professionella bilåterförsäljare och bilverkstäder. Vi har ca 1200 medlemsföretag i Sverige, vilka omsätter över 100 miljarder kr/år.