Försäljningen av begagnade bilar i november ökar med knappa 5% jämfört med samma månad 2022.

Begagnatmarknaden står stabil

När vi går in i årets sista månad och de mörka rapporterna om ekonomin dominerar i media kan vi konstatera att bilhandeln fortfarande levererar efter prognos, och att det är främst begagnathandeln som lyfter branschen.

Bensin och diesel fortsätter att tappa, elbilar däremot ökar med nästan 100% och utgör nu ca 10% av begagnatmarknaden. Även laddhybrider och elhybrider ökar kraftigt.

- Fler och fler av våra medlemsföretag inser att begagnathandeln kommer bli alltmer viktig i framtiden, säger Klaus Silfvenius bilhandelansvarig på MRF. Det beror på flera orsaker. Förutom att kostnaden för nybilar ökar i dagens ränteläge och allt fler privatpersoner avvaktar att köpa en ny bil, så gör nya affärsmodeller i branschen att flera handlare väljer att marknadsföra begagnade bilar mer nu.

En tydlig trend är att fler väljer att köpa en begagnad bil från en etablerad bilhandel och köp mellan privatpersoner minskar i antal.

- Vi i branschen kan inte nog poängtera hur viktigt det är att välja en seriös bilhandel när du köper en begagnad bil, fortsätter Klaus Silfvenius. Våra medlemsföretag lyfts fram av bland annat tidningen Råd&Rön som det bästa valet för en bilköpare. Väljer du ett MRF-företag får du dessutom vår garanti samt att handlaren har förbundit sig att följa ARN-beslut vid eventuella tvister.

Bland de mest köpta begagnade bilmodellerna sprang Volvo V60 om och ifrån VW Golf och sin systermodell XC60 som satt på tronen respektive andra plats förra månaden. I övrigt kan vi konstatera att mindre bilmodeller ökat i popularitet, bland annat ökar modeller som Kia Niro (+47%), Toyota Corolla (+37%) och Volvo XC40 (+19%). Alla siffror är jämförelse med oktober månad.

Hur står sig då begagnathandeln i jämförelse med nybilsförsäljningen? Antalet nyregistrerade personbilar i november minskade med nära en procent jämfört med samma månad 2022. Hittills i år har personbilarna en total uppgång på 3,1 procent. Andelen laddbara personbilar mattades av något och uppgick till 60,5 procent vilket är fyra procentenheter lägre än november i fjol. Privatmarknaden är fortfarande kall, det är företagsmarknaden som driver på nyregistreringarna och håller upp andelen laddbara bilar.

Motorbranschens Riksförbund, MRF, är branschorganisationen för seriösa och professionella bilåterförsäljare och bilverkstäder. Vi har 830 huvudföretag och 620 filialer som medlemmar, vilka omsätter omkring 170 miljarder kronor och sysselsatte cirka 32 000 personer.