Bilia väljer KBV för kvalitetskontroller av bilskadereparationer

Kontrollerad Bilverkstad, KBV, med konceptet Kontrollerad Skadeverkstad har fått Bilia:s uppdrag att svara för kvalitetskontroll och uppföljning av produktionsprocessen på totalt 22 bilskadeverkstäder i Syd- och Västsverige samt Mälardalen/Stockholm.

– Vi har under en tid haft samarbete med en annan organisation avseende kvalitetskontroll av produktionsprocessen i våra skadeverkstäder, inleder Arne Ericsson, vice regiondirektör för Bilia Stockholm och ansvarig för avtalet med KBV.

– Eftersom vår största kund är Volvia och därmed IF som driver skadekonceptet IF-certifierad skadeverkstad med Kontrollerad Skadeverkstad, KSV, som kvalitetskontrollorganisation, är det naturligt att vi låter KBV ta över kontrollen av produktionsprocessen i våra skadeverkstäder.

– Vi ser fram mot detta samarbete, fortsätter Arne Ericsson.

Bilia är landets största bilhandels- och bilverkstadsföretag. Inom koncernen bedrivs ett omfattande kvalitetsarbete med högt satta mål för kundtillfredsställelse.

– En stor styrka med KBV:s koncept Kontrollerad Skadeverkstad är den uppföljning som vi får både lokalt inom koncernen och nationellt, jämfört med andra verkstäder.

– Den är oerhört viktig i vårt arbete med ständiga förbättringar, förklarar Arne Ericsson på Bilia.

Thomas Engström, vd för Kontrollerad Bilverkstad, ser fram emot att återfå uppdraget att kvalitetskontrollera Bilias samtliga skadeverkstäder samt svara för uppföljning av kvalitetsarbetet.

– Bilia svarar för den största samlade volymen av skadereparationer i landet, och det känns extra roligt att de valt oss som leverantör inte minst tack vare vårt uppföljningsarbete, säger Thomas Engström.

Thomas Engström framhåller KBV:s styrka som rikstäckande leverantör av kvalitetskontroller av bilverkstäder sedan 1996, då organisationen bildades på bland annat MRF:s och Konsumentverkets initiativ.

– Vi finns där Bilia finns, och på alla andra större orter i landet, summerar han.

Bild: Thomas Engström, vd för Kontrollerad Bilverkstad, KBV

Kontakt: Thomas Engström, 0703-19 38 10

Motorbranschens Riksförbund, MRF, är branschorganisationen för seriösa och professionella bilåterförsäljare och bilverkstäder. Vi har ca 1200 medlemsföretag i Sverige, vilka omsätter över 100 miljarder kr/år.