”Bra andrahandsvärde på småbilar”

Samtidigt som stora bränsletörstiga bilar sjunker snabbt i värde kan man konstatera att små bensinsnåla bilar behåller sitt värde bra.

Prisfallet på begagnade bilar under året har en mycket tydlig koppling till motorstorlek. De bilmodeller som har den minsta motorvolymen har klarat sig betydligt bättre än de modeller som har större motorer.

Bilar med motorer upp till 1,2 liter har endast sjunkit med ca 2 % under året medan "2- litersbilar" sjunkit med runt 10 %.

Detta samband visar nyligen framtagen statistik över MRF-handlarnas begärda begagnatpriser.

Det är många faktorer som påverkar detta säger Tomas Ulander, bilhandelsansvarig på MRF, Motorbranschens Riksförbund. - Miljödebatten styr naturligtvis generellt mot mindre bilar samtidigt som de höga bränslepriserna också gör att bilar med lägre förbrukning blir mer attraktiva och står sig bättre i konkurrensen. Den allmänna ekonomiska oron, högre räntekostnader och andra kostnadsaspekter kring bilägandet medför också att mindre bilar blir mer lockande i nuläget, säger Tomas Ulander.

Statistiken är framtagen av Autodata.

För ytterligare information kontakta:

Tomas Ulander 08-701 633 14

Mob 073 23 02 10