Bra beslut om tidsintervaller för kontrollbesiktning av fordon

Bra beslut om tidsintervaller för kontrollbesiktning av fordon

Regeringen beslutade i dag om förordningsändringar som innebär att den nuvarande tidsintervallen för kontrollbesiktning av fordon i stort sett behålls.

- Vi tycker att regeringen fattat rätt beslut, säger Tommy Letzén, vd på MRF i en kommentar. Den årliga kontrollbesiktningen har bidragit till Sveriges relativt höga trafiksäkerhet, det är också ett sätt att kontrollera att fordonens miljöegenskaper står sig över tid säger Tommy.

Enligt gällande regler ska besiktning av fordon med en totalvikt på högst 3,5 ton ske första gången tre år efter att fordonet togs i bruk. Andra gången ska fordonet kontrollbesiktigas senast två år efter föregående besiktningsmånad. Därefter ska fordonet enligt gällande regler besiktigas årligen. Regeringen ändrar här i förordningen så att besiktning kan göras senast 14 månader efter. Detta betyder en förlängning av tidsfristen med 2 månader.

- Regeringen har tagit hänsyn till det som vi skrev i vårt remissvar, vi tycker det är bra när politiker lyssnar på oss, avsluter Tommy Letzén.

Motorbranschens Riksförbund, MRF, är branschorganisationen för seriösa och professionella bilåterförsäljare och bilverkstäder. Vi har 980 huvudföretag och 543 filialer som medlemmar, vilka omsätter omkring 120 miljarder kronor och sysselsatte cirka 40 000 personer.