Bra med 74 ton – dåligt med vägslitageavgift

Bra med 74 ton – dåligt med vägslitageavgift

Under senare tid har det kommit olika signaler från regeringen när det gäller förutsättningarna för lastbilstransporter i Sverige och nu senast vid gårdagens Partiledardebatt. Regeringen har sagt att man ska tillåta 74-tonsekipage på vissa vägsträckor, samtidigt har man tillsatt en utredning som ska se över hur man kan utforma en vägslitageavgift/skatt. Utredningen ska lämna sitt förslag i december.

• Vi tycker att det är bra för såväl effektivitetens som miljöns skull att man kan tänka sig att tillåta 74-tons ekipage på vissa vägar, säger Tommy Letzén, vd på MRF. Nu gäller det bara att dessa vägsträckor inte begränsas till ett minimum – då ger det ingen effekt.
  • När det gäller vägslitageskatt kan jag inte se något annat skäl att införa en sådan skatt än att dra in mer pengar till statskassan. Bara genom olika bränsleskatter drar vägtransporterna in mer än 3 gånger så mycket till statskassan än vad man får tillbaka i infrastruktursatsningar. Varje fördyring av transporterna kommer att slå igenom på varupriset och försämra Sveriges konkurrenskraft, en konkurrenskraft som också utmanas i Sverige men rådande bristande kontroll av Cabbotagetrafik.
  • Sverige är ett glest befolkat land med stora avstånd, vi kan därmed sägas ha ett transporthandikapp jämfört med resten av Europa. Fördyringar av transporter, oavsett om det är persontrafik eller lastbilstransporter innebär en försämring av människors mobilitet och Sveriges företagande, avlutar Tommy Letzén

Motorbranschens Riksförbund, MRF, är branschorganisationen för seriösa och professionella bilåterförsäljare och bilverkstäder. Vi har 980 huvudföretag och 543 filialer som medlemmar, vilka omsätter omkring 120 miljarder kronor och sysselsatte cirka 40 000 personer.