Hyundai årets generalagent i Sverige

Hyundai rankas för andra året i rad som landets bästa generalagent sett till sin prestation mot sina återförsäljare. Märket toppar Motorbranschens Riksförbunds (MRF) generalagentenkät före Subaru och Volvo PV. Den största förbättringen, jämfört med i fjol, har Peugeot lyckats åstadkomma medan Mercedes har tagit det största steget upp i listan.

Vid en branschsammankomst på fredagen delade MRF:s förbundsordförande, Tommy Andersson, och VD, Per Johansson, ut utmärkelsen som brukar kallas "Årets generalagent" till Hyundai.

Det är för trettonde gången som MRF genomför sin enkät bland sina märkesåterförsäljande medlemmar. Totalt är det ca 125 frågor om generalagenternas prestationer inom områden som bl a försäljning/marknadsföring, servicemarknad, affärsvillkor m m som har besvarats. Svarsfrekvensen är runt 75 procent vilket, enligt Tomas Ulander på MRF, visar vilken tyngd enkäten har. SIFO international research har svarat för fältarbetet på uppdrag av MRF:s bilhandelssektion.

- Tack vare sin kontinuitet, omfattning och inte minst stora svarsfrekvens - har MRFs generalagentenkät utvecklats till att vara ett viktigt verktyg för att utveckla affärsrelationen mellan generalagent och återförsäljare. Enkäten har med åren även väckt internationell uppmärksamhet eftersom det ligger stor prestige i att ha ett bra index och en bra placering på rankinglistan. De flesta internationella biltillverkare lägger stor vikt vid sin placering, säger Tomas Ulander, bilhandelsansvarig på MRF.

En grov sammanfattning av enkäten visar att återförsäljarna är mest nöjda med produktrelaterade frågor, såsom bilarnas attraktionskraft och kvaliteten. Handlarna är mindre imponerade när det gäller frågor som rör lönsamheten och riktigt missnöjda är de när det gäller frågor som gäller generalagentens sätt att hantera garantiärenden, även om det naturligtvis finns undantag.

Det finns en generell tendens i årets enkät, indextalen stiger. Hyundai får t ex 117,9 vilket kan jämföras med 113,9 förra året. I botten har Nissan stigit från 72,6 till 79,9.

- Det är uppenbart att vi gemensamt måste fundera över balansen mellan kostnader och intäkter - får inte återförsäljarna ett hyggligt plus på slutraden så äventyras verksamheten på sikt, säger MRFs vd Per Johansson i en kommentar till undersökningen. Många generalagenter måste också se till att förbättra garantihanteringen om inte annat så för kundernas skull. Det går inte att bara vältra över frågorna och därmed kostnaden på återförsäljarna, avslutar Per Johansson.

Bilaga: Pdf hela listan

För ytterligare information kontakta:

Tomas Ulander
Bilhandelsansvarig