Mekonomen anlitar Kontrollerad Bilverkstad för inventering av 600 bilverkstäder

Mekonomen har tecknat avtal med Kontrollerad Bilverkstad, KBV, om inventering av standarden hos verkstäder anslutna till verkstadskoncepten Mekonomen Bilverkstad och MekoPartner. Totalt är det 600 bilverkstäder som ska inventeras av KBV:s egen personal och personal från OpusBilprovning.

”För oss är det ett viktigt uppdrag där vi har nytta av mer än 15 års kvalitetsarbete inom bilverkstäder samtidigt som vi öppnar oss för nya verksamheter inom bilverkstadskvalitet under KBV:s paraply”, säger Thomas Engström, Vd för KBV.

KBV: inspektörer ska inventera nuläget på verkstaden– från skyltning via kund- och konsumentinformation till kontroll av kalibrerad utrustning och verkstadens miljöarbete.

”Det här är ytterligare ett steg i vårt miljö- och kvalitetsarbete, genom att anlita KBV som oberoende kontrollant så vill vi att höja vår kvalitetsnivå ytterligare och därmed stärka vårt erbjudande gentemot våra konsumenter och kunder ” säger Madeleine Westerling, Kvalitets och Miljöchef Mekonomen Detaljist AB.

Kontrollerad Bilverkstad är bilbranschens ursprungliga kontrollföretag med fokus på verkstadskvalitet och kundnöjdhet. Bildades år 1995 och har sedan dess aktivt bidragit till att öka kvalitetsnivån på svenska bilverkstäder samt stärka tryggheten för konsumenten. KBV ägs av Motorbranschens Riksförbund (MRF) och drivs som en märkesoberoende aktör. Årligen utför KBV cirka 10000st kontroller via egen personal eller inhyrd personal från besiktningsföretagen Bilprovningen, Opus Bilprovning samt Besikta.

För ytterligare information: Thomas Engström, Vd, Kontrollerad Bilverkstad, 0703-19 38 10

Motorbranschens Riksförbund, MRF, är branschorganisationen för seriösa och professionella bilåterförsäljare och bilverkstäder. Vi har ca 1200 medlemsföretag i Sverige, vilka omsätter över 100 miljarder kr/år.