Mercedes Benz - bäst på relationer

När Sveriges bilhandlare betygsätter sina generalagenter får Mercedes högsta poäng för tredje året i rad. Mercedes svenska organisation är överlägset bäst på att hålla sina återförsäljare nöjda.

Det torde spilla över en hel del på Mercedesköparna eftersom många betyg handlar om hur snabbt och gesvint till exempel garantiärenden och akutorder utförs.

Enkäten är genomförd av TNS Sifo på uppdrag av Motorbranschens Riksförbund (MRF). 72 procent av MRF:s 530 renodlade bilhandelsföretag har svarat på de 128 frågorna i årets enkät och även bedömt parametrar som bilarnas produktkvalitet, konkurrenskraft och prisläge.

Volvo personbilar kommer på andra plats och Subaru på tredje. Årets raket är Renault, vars generalagent gjort jätteförbättringar när det gäller att behandla kundklagomål bland annat.

”Mjuka värden som relationer och kommunikation väger tungt och är handlaren tillfreds är oftast också konsumenten det”, skriver tidningen Motorbranschen som presenterar rankningen.

Alla betyg finns också att hitta på ga.mrf.se

Bilaga: Hela rankinglistan

Motorbranschens Riksförbund, MRF, är branschorganisationen för seriösa och professionella bilåterförsäljare och bilverkstäder. Vi har ca 1200 medlemsföretag i Sverige, vilka omsätter över 100 miljarder kr/år.