Mobba inte laddhybriden – ett viktigt mellansteg

Mobba inte laddhybriden – ett viktigt mellansteg

Av den senaste redovisningen från Transportstyrelsen och Trafikverket kan man utläsa att de totala koldioxidutsläppen från transportsektorn minskar (- 3 % från 2014 -2015), trots att antalet bilar ökar. Detta är glädjande och vi ser alla fram emot när fordonsflottan är helt fossilfri. Skälen till de minskande CO2-utsläppen är fler, energieffektivisering, ökat inslag av biodrivmedel och fler så kallade supermiljöbilar (elbilar och laddhybrider).

När det gäller de bilar som får supermiljöbilspremie, så är det glädjande att regeringen tillskjutit medel för denna premie även 2016. Däremot är det förvånande att man halverar premien för laddhybridbilar. Framtidens fordon är kanske rena elbilar och på längre sikt kan det vara bränsleceller som gäller – men det är viktigt att vi har ett tekniskt ”mellansteg” och det är som jag ser det laddhybriderna, säger Tommy Letzén, VD på MRF. Laddhybridernas introduktion är ett steg på vägen till rena elbilar. De är mycket mer energieffektiva än en konventionell bil och har, tacka vare sina dubbla framdrivningssytem, en betydligt längre räckvidd (och därmed en större trygghet) än en ren elbil. Rätt använd, är CO2-utsläppen från en laddhybrid en knapp tredjedel jämfört med en konventionell bil. Upp till 80 % av antalet resor är idag under 50 km och skulle alltså kunna köras på eldrift. Detta förutsätter att man har tillgång till laddinfrastruktur. I ett skede där vi håller på att bygga ut antalet laddningsmöjligheter är det viktigt att bilägaren/brukaren kan känna den extra tryggheten som dubbla framdrivningssystem innebär.

Vi måste värna om människors möjlighet till mobilitet, vår strävan att på sikt ta bort CO2-utsläppen kan inte ske på bekostnad av att begränsa människors möjlighet att ta sig till jobb eller andra aktiviteter. Jag är ”teknikoptimist” och är övertygad om att vi kommer att få fram en fossilfri fordonsflotta, men vi måste ta tillvara de landvinningar som görs hela tiden, därför är det viktigt att regeringen, med Socialdemokraterna och Miljöpartiet, inte ”mobbar” laddhybriderna som ju är ett steg på vägen mot den fossilfria fordonsflottan, avslutar Letzén.

För ytterligare information kontakta:

Tommy Letzén 08-701 63 19

Motorbranschens Riksförbund, MRF, är branschorganisationen för seriösa och professionella bilåterförsäljare och bilverkstäder. Vi har 980 huvudföretag och 543 filialer som medlemmar, vilka omsätter omkring 120 miljarder kronor och sysselsatte cirka 40 000 personer.