MRF:s medlemmar följer alltid reklamationsnämndens beslut

Ett starkt och välorganiserat branschförbund med strikta antagningsregler och krav på medlemmarna säkerställer ett starkt konsumentskydd.
Det menar Per Johansson, VD för Motorbranschens Riksförbund, MRF, branschförbund för svensk bilhandel och bilverkstadsnäring.

Det är mot bakgrund av den kritik som riktats under de senaste dagarna från flera håll mot Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, och fällda företags ovilja att följa nämndens beslut, som MRF vill tydliggöra hur den organiserade motorbranschen agerar.
­ – I samband med att ny medlem tas med i MRF så förbinder sig företaget att följa ett eventuellt beslut i Allmänna Reklamationsnämnden.
– För kunderna är det viktigt att de vet vilken bilhandlare eller verkstad som de har vänt sig till – att det finns en kundtrygghet, säger Per Johansson.

Per Johansson betonar styrkan i MRF:s varumärke som symbol för ett motorbranschföretag. Det står för professionalitet och kundtrygghet. Under den senaste 10-årsperioden har endast 2-3 företag uteslutits ur MRF efter att de inte rättat sig efter beslut i ARN.
– Från MRF:s sida lägger vi stor vikt vid att utbilda medlemsföretagen i praktisk konsumentjuridik och de regelverk som finns kring bilhandel och verkstad, tillägger Per Johansson.

MRF-företagen säljer cirka 250 000 nya bilar respektive 200 000 begagnade bilar per år. Varje år genomför MRF-företag service- och reparationer på bilar till ett värde av cirka 30 miljarder kronor.

Motorbranschens Riksförbund, MRF, är branschorganisationen för seriösa och professionella bilåterförsäljare och bilverkstäder. Vi har ca 1200 medlemsföretag i Sverige, vilka omsätter över 100 miljarder kr/år.