Ökat personalbehov inom MRF-handeln

MRF har nyligen genomfört en enkät, MRFs Bilbarometer 1-2011, bland sina medlemmar hur man bedömer utvecklingen inom bilhandeln under innevarande år.

Undersökningen visar att drygt 40 procent av företagen ser behov av att nyanställa arbetskraft. I första hand gäller detta bilförsäljare och mekaniker inom verkstäderna.

MRF-handlarna bedömer även att årets nybilsmarknad kommer att vara stark, det vill säga ungefär i nivå med förra årets. Inom begagnat tror drygt 50 procent av handlarna att försäljningen kommer att öka något jämfört med föregående år.

- Det är positivt att medlemsföretagen inom MRF ser behov av nyanställningar för att ytterligare öka kundservicen, säger Tomas Ulander, bilhandelsansvarig på MRF, Motorbranschens Riksförbund. Både säljare och mekaniker jobbar ju i frontlinjen med omfattande kundkontakter. Det är helt i linje med MRFs vision om att arbeta med förtroendeskapande åtgärder.

- En del av anställningsbehovet kan nog handla om ”återställare” efter den svaga period vi hade under 2008 och 2009, men till stor del handlar detta även om rena utökningar, säger Ulander.

Bilaga: MRFs Bilbarometer 1-2011

För ytterligare information kontakta:

Tomas Ulander: 08-701 63 22

Motorbranschens Riksförbund, MRF, är branschorganisationen för seriösa och professionella bilåterförsäljare och bilverkstäder. Vi har ca 1200 medlemsföretag i Sverige, vilka omsätter över 100 miljarder kr/år.