Starka siffror för tunga fordon

Starka siffror för tunga fordon

I veckan träffades styrelsen för Tunga Fordon inom MRF och extra mycket fokus riktades mot årets prognos av försäljningen av fordon på över 16 ton. Prognosen har tidigare höjts till 5.900 fordon för 2023 och den står fast. Augusti månad sticker ut med en väldigt hög registrering med 1 563 fordon.

- Vi är övertygade om att vi kommer att nå prognosen och kanske överträffa den något, säger Tomas Engsund ordförande i MRF Tunga styrelse. Rekordsiffrorna i augusti kan ställa till det med de naturliga flödena hos våra påbyggare men vi räknar med att hantera situationen. Samarbetet med påbyggarna är gott.

Tomas fortsätter:

- Även den dispens som utverkats om att justeringar av färdsskrivarbyten skall var klart till 31 januari 2024 gör att vi kommer hitta lösningar för att kunderna skall få sina bilar i år.

Ett orosmoln som styrelsen för MRF Tunga Fordon har identifierat är att andelen elektrifierade fordon inte kommer ut i den takt som önskas varför risken finns att man inte når önskad nivå av minst 5 % elektrifierade fordon för årets registreringssiffror.

- Men vi tror att vi når dit under 2024, summerar Tomas. Det finns stor potential för elektrifieringen av tunga fordon då leverantörerna rampat upp sin produktion och även gjort egna satsningar på batterifabriker.

MRF sektion för tunga fordon arbetar med branschspecifika frågor, ser över avtal och gör lönsamhetskalkyler. Vi håller utbildningar, bland annat tillsammans med Sveriges Åkeriföretag, samt juridikutbildningar inriktade på tunga fordon. Tillsammans med Lastfordonsgruppen har MRF varit med och utformat LFG21 som innebar nya leveransbestämmelser i lastbilsbranschen. Läs mer på https://www.mrf.se/affarsomraden/tunga-fordon/

Motorbranschens Riksförbund, MRF, är branschorganisationen för seriösa och professionella bilåterförsäljare och bilverkstäder. Vi har 830 huvudföretag och 620 filialer som medlemmar, vilka omsätter omkring 170 miljarder kronor och sysselsatte cirka 32 000 personer.