2020 kan Sverige sätta världsrekord i drivmedelsbeskattning, enligt Tommy Letzén, vd för MRF.

Sverige kan sätta världsrekord i drivmedelsbeskattning 2020

Nyligen utkom ACEA Tax Guide för 2016, som jämför skatter och andra pålagor på vägtrafik i olika länder. Enligt den europeiska bilindustriföreningens skatteguide har Sverige nu världens näst högsta dieselskatt och världens femte högsta bensinskatt. Detta efter höjningen vid årsskiftet. Om bara fyra år kommer Sverige att vara världsledande inom beskattning av både bensin och diesel om inte en politisk omprövning sker.

– Det är en felaktig signalpolitik som politiker för när Sverige är ett av världens mest glesbefolkade länder, menar Tommy Letzén på MRF och ger finansminister Magdalena Andersson (S) och den rödgröna regeringen bakläxa.

Han berättar att ”världsrekordet” i drivmedelsbeskattning kommer omkring 2020 genom den automatiska årliga höjningen med två procent utöver Konsumentprisindex (KPI) av drivmedelsskatterna som riksdagen tidigare beslutat om.

– Vårt näringsliv är ett av de mest transportberoende i internationell jämförelse. Det är orimligt att Sverige ska tävla med tätbefolkade länder om att ha de högsta skatterna på resor och transporter, säger Tommy Letzén och fortsätter:

– Menar vi allvar med att ”Hela Sverige ska leva”, måste regeringen se över den förda politiken. Vi får inte skatta ihjäl vår tillväxtdrivande mobilitet genom att slå mot dem som har det sämst ställt.

Till detta så kom här om dagen ett utredningsförslag om ett bonus-malus-system med kraftigt höjda fordonskatter som malus och marginellt höjda supermiljöbilspremier som bonus. Systemet är kraftigt överfinansierat och spär bara på bördan som Sveriges bilister ska bära, menar MRF.

– Det är väl bra att Sverige ligger före på många områden, men drivmedelsskatterna tillhör inte dem, avslutar Tommy Letzén, vd för MRF.