Välkommet att reseavdraget behålls och utvecklas

Välkommet att reseavdraget behålls och utvecklas

Ett mycket välkommet och efterlängtat besked. Bara så kan regeringens förslag om att behålla och förstärka reseavdraget beskrivas. Planerna på ett nytt system som kraftigt skulle försämra möjligheterna till resor i jobbet skrotas nu. MRF, Motorbranschens Riksförbund, har via remissvar och genom kontakter med politiker länge arbete för att nuvarande system ska behålls och även utvecklas. Att det nu blir verklighet är en stor framgång.

- Bilen är oersättlig för de allra flesta i vårt avlånga land. 64 procent av svenskarna anser sig vara helt eller ganska beroende för att vardagen ska gå ihop. Behovet är särskilt stort bland barnfamiljer och de som bor utanför storstäderna, inte minst i Norrland. Att kunna ta sig mellan bostaden, arbetet, skolan och fritidsaktiviteter förutsätter att man har tillgång till bil, säger Tommy Letzén, VD, MRF.

Samtidigt som bilen är en nödvändighet för att många ska kunna ta sig till jobbet så är kostnaderna för att äga och köra bil höga. Det tidigare förslaget till skattereduktion vid arbetsresor skulle resulterat i ännu sämre ekonomiska förutsättningar och många skulle behöva flytta eller säga upp sig från arbetet. Reseavdraget är därför extra viktigt i tuffa ekonomiska tider och stigande inflation som gröper ur hushållens ekonomi.

- Varje dag tar 2,7 miljoner svenskar bilen till jobbet. Avdragsrätt för resor till och från arbetet är viktig för människors möjlighet till en större arbetsmarknad och för företagens möjligheter att rekrytera rätt kompetens. Störst betydelse för privatekonomin har reseavdraget i mindre kommuner med lite lägre medelinkomst. Arbetsmarknaden breddas genom bättre resmöjligheter för stora grupper på så sätt, vilket också är avsikten, påpekar Tommy Letzén.

Enligt en WSP-rapport som MRF varit med och tagit fram är bilen det vanligaste transportmedlet för arbetspendling. På så sätt bildas lokala arbetsmarknader. I exempelvis Skåne är det idag tre lokala arbetsmarknader tack vare bilpendling. Utan bil skulle det istället bli 28 lokala arbetsmarknader. Liknande exempel finns på andra håll i landet.

En SKOP-undersökning som MRF låtit göra visar också att en majoritet (52 procent) av befolkningen vill behålla nuvarande regler kring reseavdrag. Endast en liten minoritet (15 procent) vill försämra möjligheterna. En stor minoritet (33 procent) vill också öka möjligheterna till avdrag.

- I framtiden kommer mer mobilitet att behövas och idag finns inte längre någon motsättning mellan fri mobilitet och hållbar mobilitet. Samtidigt utvecklas bilarna med nya bränslen och elektrifieringen av fordonsflottan går i en rasande fart. I det läget måste både resandet och omställningen underlättas, inte motarbetas. Vi är glada att regeringen hörsammat MRF:s uppfattning om att behålla reseavdraget och det borde utvecklas ännu mer framöver, menar Tommy Letzén.

Motorbranschens Riksförbund, MRF, är branschorganisationen för seriösa och professionella bilåterförsäljare och bilverkstäder. Vi har 830 huvudföretag och 620 filialer som medlemmar, vilka omsätter omkring 170 miljarder kronor och sysselsatte cirka 32 000 personer.