Får prestigefullt näringslivspris för produktion av kvalitetsvin utan alkohol

Vintillverkaren Moa Gürbüzer vill göra det självklart att välja alkoholfritt. Nu har hon utnämnts till årets kvinnliga stjärnskott på näringslivsgalan EY Entrepreneur Of The Year.

– Mitt entreprenörskap handlar om att skapa en social rörelse, säger Moa Gürbüzer.

Moa Gürbüzer, grundare och vd för vintillverkaren MRG Wines, tilldelades utmärkelsen årets kvinnliga stjärnskott när regionfinal väst av prestigefulla EY Entrepreneur Of The Year avgjordes i Göteborg i onsdags.

– Min affärsidé går ut på att göra det självklart att kunna välja alkoholfritt i sammanhang där det traditionellt serveras alkohol som huvudalternativ. Jag driver ett företag. Men också en social rörelse. Det här är ett avgörande kvitto på att de här två delarna går att kombinera och ett bevis för att sociala frågor blir allt viktigare i dagens näringslivsklimat, säger Moa Gürbüzer.

Storsäljande champagne

MRG Wines har sitt säte i Göteborg och tillverkar och säljer högkvalitativa franska viner utan alkohol. Moa Gürbüzer startade företaget 2013 och sedan dess har den svenska vinproducentens flaskor blivit en allt vanligare syn på hyllorna, både på Systembolaget och i livsmedelsbutiker. Till exempel är företagets champagne, framtagen tillsammans med en av världens främsta experter, Richard Juhlin, den mest sålda alkoholfria champagnen på Systembolaget.

– Vi använder en unik metod helt utan kemiska tillsatser. Det gör att vinerna behåller sin komplexa, djupa smak, även efter att vi har tagit bort dess alkohol, säger Moa Gürbüzer.

Nobelprisbelönad teori

För att förändra svenska dryckesvanor räcker det inte med erbjuda förstklassiga viner utan alkohol. Genom att få människor att uppmuntra varandra till att göra goda val vill Moa Gürbüzer skapa ett klimat där det är helt naturligt att välja ett vin med procentsatsen noll. Metoden kallas ”nudge”, engelska för ”knuff”, och fick en bred spridning sedan dess främsta teoretiker Richard Thaler tilldelades Nobelpriset i ekonomi 2017.

– I mitt fall handlar det om att hitta ambassadörer för mitt budskap som gör att människor kan välja alkoholfritt, utan att känna att man avstår från något. Det ska vara självklart att få frågan om man vill ha ett vin med eller utan alkohol på krogen. Lika självklart som när man väljer kaffe med eller utan mjölk, säger Moa Gürbüzer.

Världens främsta utmärkelse

EY Entrepreneur Of The Year är en av världens viktigaste utmärkelser för entreprenörer. Den svenska huvudgalan hålls i Stockholms stadshus den 31 januari 2019. Där är Moa Gürbüzer en av sex entreprenörer som har chansen att på riksnivå bli årets kvinnliga stjärnskott och därmed en av Sveriges absolut främsta företagare.

– Det känns fantastiskt att kunna driva ett företag med stark social värdegrund som också blir erkänd i traditionella näringslivssammanhang, säger Moa Gürbüzer.