MSB deltar på digital Almedalsvecka

MSB deltar på digital Almedalsvecka

Årets politikervecka i Visby, Almedalsveckan, genomförs som ett i huvudsak digitalt arrangemang under fyra dagar, 4-7 juli. Som vanligt medverkar MSB på ett flertal seminarier, dock har vi avstått från egna arrangemang i år.

Evenemangen kan följas på Almedalsveckan play: www.almedalsveckanplay.info/

Nedan följer en lista av seminarier där våra medarbetare deltar.

Hur klarar sig Sverige om säkerheten hotas?

Tid: 5/7 2021 10:00-10:45.
Har hanteringen av coronapandemin lärt oss något om landets beredskap? Klarar vi risker som påverkar vår säkerhet och självständighet i framtiden? Hur skyddar vi oss mot hot som cyberattacker eller liknande som kan påverka vår försörjning av el och tillgången av vård och finansiella tjänster?
Webbsändning: https://almedalsveckanplay.info/61464
Medverkande: Gunnar Karlson, fd högsta chef, MUST, Klas Lindström, vd, 4C Strategies, Hans Wallmark, utrikes- och säkerhetspolitisk talesperson, Moderaterna, Åke Holmgren, avdelningschef för avdelningen för cybersäkerhet och säkra kommunikationer, MSB, Göran Hedman, ordförande, Sparbankernas Riksförbund. Lennart Ekdal, moderator.
Arrangör: Sparbankernas Riksförbund.

Säker omställning av energisystemen - möjligheter och risker med vätgas

Tid: 5/7 2021 10:00-11:30.
Utmaningen att ställa om våra energisystem till fossilfri energi är enorm. Vätgas är en mycket miljövänlig energibärare och energilagrare av tex sol- och vindenergi. Kan vätgas möta de höga förhoppningarna och hjälpa oss att bygga ett fossilfritt samhälle? Kan den brandfarliga gasen hanteras säkert?
Webbsändning: https://almedalsveckanplay.info/61422
Medverkande: Anna Alexandersson, Enhetschef Energiomvandling, RISE, Marcus Runefors, universitetsadjunkt, PhD, Lunds Tekniska Högskola, Johan Lindström, brandingenjör, räddningstjänsten/MSB, Susanné Wallner, näringslivschef ElectriVillage Mariestads kommun, Kent Tillberg, förvaltningschef Sjöbohem, Mats Björs, generalsekreterare, Brandskyddsföreningen, Anna Karin Källén, programledare, Brandskyddsföreningen. Arrangör: Brandskyddsföreningen Sverige.

Hur påverkar bränder det hållbara samhället, och vad kan vi göra åt det? Fokus: Ekonomisk hållbarhet

Tid: 6/7 2021 08:30-09:25.
Samhällets kostnader för bränder 2019 uppgick till 9,2 miljarder kronor. Den största posten var egendomsskador och problemet hamnar idag ofta mellan stolarna när olika parter skjuter frågan ifrån sig. Hur ser problemet ut och vad kan vi göra åt det?
Webbsändning: https://almedalsveckanplay.info/62565
Medverkande: Mattias Delin, forskningsdirektör, Insamlingsstiftelsen Brandforsk, Sara Olofsson, research manager, Institutet för Hälso- och sjukvårdsekonomi, Björn Sund, analytiker med räddningstjänstinriktning, MSB, Patrik Kjellberg, brandingenjör, Uppsala brandförsvar, Petra Willquist, riskingenjör, Försäkrings AB Göta Lejon
Arrangör:
Insamlingsstiftelsen Brandforsk.

Yttre hot och desinformation – en fara för demokratin?

Tid: 7/7 2021 08:00-08:20.
Hoten kommer i dag ofta i form av desinformation avsedd att splittra och skapa tvivel på demokratin som statsskick. Hur påverkas riksdagens arbete av dessa påverkansförsök och vad går det att göra för att minimera deras skadeverkningar?
Webbsändning: https://almedalsveckanplay.info/63176
Medverkande: Kerstin Lundgren, tredje vice talman, Sveriges Riksdag, Mikael Tofvesson, chef för enheten för skydd mot informationspåverkan, MSB
Arrangör:
Riksdagsförvaltningen.