Pressinbjudan: Nya beredskaps- och planeringszoner kring Sveriges kärnkraftverk

Media bjuds in att delta på en myndighetsgemensam pressträff med anledning av de nya beredskaps- och planeringszoner runt Sveriges kärnkraftverk Ringhals, Forsmark och Oskarshamn som införs den 1 juli 2022.

Regeringen beslutade i maj 2020 om en ny förordning (2003:789) om skydd mot olyckor. Förordningen trädde i kraft den 1 januari 2022 och nya beredskaps- och planeringszoner runt Sveriges kärnkraftverk Ringhals, Forsmark och Oskarshamn ska tillämpas operativt från och med den 1 juli 2022.

Vid den digitala pressträffen fredagen den 22 april kl 10:30 berättar länsstyrelserna om hur det praktiska införandet i de berörda länen kommer att gå till när beredskapszonerna utökas från 15 kilometer till 25 kilometer, och planeringszonerna från 5 mil till 10 mil.  SSM kommer att berätta om varför och hur den utökade beredskapen innebär ett säkrare samhälle och MSB pratar om varningssystemen kring Sveriges kärnkraftverk.

Medverkande
Länsstyrelserna Uppsala, Kalmar och Halland, Strålsäkerhetsmyndigheten (SSM) och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB).

Önskemål om deltagande
Vill du bevaka sändningen utan möjlighet att ställa frågor gör du det här: https://reachemstream.solidtango.com/live/presstraeff-22-april
Vill du delta och ställa frågor under pressträffen anmäler du dig till annika.hansdotter@msb.se senast 22 april kl 09:00. Zoomlänk får du den 22 april.

Pressmaterial och kontakt
Media hänvisas till länsstyrelserna för pressmaterial i samband med pressträffen:
halland@lansstyrelsen.se
kalmar@lansstyrelsen.se
uppsala@lansstyrelsen.se

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, har till uppgift att utveckla och stödja samhällets förmåga att hantera olyckor och kriser. Vi bidrar till att samhället förebygger händelser och att vi är beredda när de inträffar. När en allvarlig olycka eller kris inträffar ger vi stöd. Vi ska också se till att samhället lär sig av det inträffade.