Från vänster: Darja Isaksson, Johan Sellström och Sofia Svantesson. Foto:MSD.

Blockchain - framtiden är redan här!

Ett engagerande ämne, namnkunniga föreläsare och lunch i brun påse – vi pratar så klart om Brown Bag Lunch Talks på MSD.

Fredagen den 24 november hade cirka 150 personer samlats för att lyssna till och diskutera det man kallar det nya internet, blockchain.

Darja Isaksson, strateg inom digital transformation och ledamot i regeringens Nationella innovationsråd, inleder lunchen med att förklara vad en blockkedja är. Medan åhörarna försiktig prasslar med sina lunchpåsar och tuggar i sig sina mackor berättar hon att blockchain är ett nätverk av datorer (noder) till vilket var och en har tillgång med sin egen specifika nyckel via en algoritm. Alla kan godkänna transaktioner som görs och all historik är tillgänglig. Det gör systemet transparant och säkert.

– För att hacka systemet skulle man behöva hacka 149 miljoner mobiltelefoner och ta mitt fingeravtryck. Det är en helt annan dignitet på det hacket, säger Johan Sellström.

Han är en av initiativtagarna i konsortiet CareChain, ett nätverk för att etablera en delad infrastruktur som ägs av alla, där var och en puttar in sin egen hälsodata som tillgängliggörs för innovation och forskning.

Åhörarna har ätit färdigt och prasslet har tystnat. Sofia Svantessonär digital strateg och driver projektet Elsa tillsammans med Riskminder vid Karolinska Institutet. Hon pratar om kliniska och digitala biomarkörer. Hälsodata från fler och helt nya källor.

– Det som Darja och Johan har pratat om med blockchain är interoperabilitet, vi kan använda alla dessa olika dataströmmar i en och samma tjänst för att visualisera, för att behandla och för att hjälpa till, säger Sofia Svantesson entusiastiskt.

En jämlikare vård i framtiden är en av de största vinsterna med de möjligheter som digitaliseringen ger. När t.ex. provtagning kan ske i hemmet, svar skickas till läkaren och läkemedel kan skickas hem på posten – kommer det inte längre spela någon roll var man bor eller till vilket landsting/region man hör. Tillgängligheten till viss enklare vård blir lika för alla.

Nu är nästa steg är att få ihop processen och definiera gemensamma informationstjänster. Och för att skynda på arbetet efterlyser Darja Isaksson opinion.

Men en sak är säker – blockchain engagerar och arbetet är redan påbörjat. Och som Peter Kjäll från RISE avslutningsvis säger innan folk börjar resa på sig:

– Framtiden är redan här!

Text: Louise Candert