Yann Fräckel i talarstolen på Brown Bag Lunch om vikten av tidig diagnos.

En stark röst inom lungcancer har tystnat

Under sommaren tystande en av de starkaste kvinnorna och förespråkarna för tidig diagnos av lungcancer, Yann Fränckel, till följd av sin sjukdom. Yann var under många år ett viktigt bollplank och en uppskattad partner i vårt arbete för lungcancerpatienter. Hon har väglett och inspirerat oss att fortsätta vårt arbete och att dela hennes viktiga men skrämmande historia.

Yann sökte vård 33 gånger i den svenska hälso- och sjukvården innan hon slutligen fick diagnosen lungcancer och kom till behandling. Då var cancern redan så långt gången att den inte gick att bota. Hon tillbringade resten av sitt liv med att outtröttligt berätta om vikten av tidig upptäckt.

Yanns berättelse om hennes resa i den svenska hälso- och sjukvården har gjort ett permanent avtryck och fortsätter att inspirera oss på MSD. Hon var en tydlig och klar röst i rundabordssamtal i Almedalen, under Hälsoriksdagen, i våra Brown Bag Lunch Talks och i interna möten för att inspirera oss att kämpa vidare. Hennes lugn, acceptans och ovilja att peka finger men förmåga att peka på nödvändig lösningar i en helt oacceptabel resa genom den svenska hälso- och sjukvården var hennes signum.

Helt fram till slutet av sitt liv gjorde hon sig tillgänglig för intervjuer och fortsatte att förespråka tidig diagnos och upptäckt. För många kollegor på MSD var hon inte bara en viktig inspirationskälla och patientföreträdare utan också en uppskattad vän som kommer att saknas.

-Låt oss minnas Yann och hennes berättelse. Låt hennes liv vara en påminnelse om att det vi och många andra inom life-science gör är viktigt, och framför allt låt oss fortsätta det gemensamma arbetet för tidig upptäckt av cancer, säger Marie Ohrlander, Policy & kommunikationsdirektör, MSD i Sverige.

Vår vision är att leda och utveckla innovationer för ett hälsosamt Sverige idag och imorgon. Vi är här för att ha en varaktig och positiv inverkan i Sverige och göra vårt yttersta för patienter här. Vi samarbetar med politiska företrädare, myndigheter, hälso- och sjukvården, akademin, patientorganisationer och andra företag för att driva förändring och fortsätta att flytta gränserna för vad som är möjligt att åstadkomma för patienter som behöver det. Vi är agila och motståndskraftiga och vet att det kräver mod, engagemang och integritet att skapa verkligt värde för patienter. Vi vill vara en testbädd för innovation och vetenskaplig expertis, öka vår kunskap och dela med oss av den. MSD fortsätter idag arbetet i forskningens absoluta framkant för att förebygga, behandla och bota bland annat cancer, infektionssjukdomar som HIV och Ebola samt nya djursjukdomar. Vi strävar efter att vara världens främsta forskningsintensiva biomedicinska företag. Vill du veta mer om oss? Besök www.msd.se, följ oss på Twitter, LinkedIn eller YouTube.

MSD