Gå direkt till innehåll
Jakob Tellgren, Nordenchef MSD berättar om digitalisering av hälso- och sjukvården och samarbetet mellan MSD och Microsoft.

Utmärkta behandlingsresultat räcker inte längre

När the Economist och Dagens Industri diskuterar megatrender som påverkar världen under 2020, är Jakob Tellgren, Nordenchef på MSD, inbjuden att tala om digitalisering av hälso- och sjukvården, samarbeten och det nya nordiska partnerskapet mellan MSD och Microsoft.

Konferensen "Di Världen" är ett årligt samarbete mellan Economist och Dagens industri där de mest framstående experterna och analytikerna inom politik och handel uppmanas att ta publiken genom de viktigaste trenderna för de viktigaste marknaderna, som en unik guide för företags beslut 2020. Jakob Tellgren, presenterade megatrender inom läkemedelsmarknaden.

Brexit, Trade War och AI - megatrender som påverkar företag och handel

Mega trender som diskuterades under dagen var de spända förbindelserna i världshandeln idag, Brexit, pågående handelssanktioner, AI och geopolitik som alla påverkar den politiska och ekonomiska miljön i vilken affärer bedrivs. "Samarbete mellan beslutsfattare och industrin och förmågan att tänka på lång sikt är en förutsättning för att svensk take-off", sa Anna Hallberg, Sveriges utrikeshandelsminister . Jakob Tellgren höll med och menade att dessa samarbeten också varit anledningen till tidgare framgångar inom bland annat kampen mot Hiv och nu senast inom cancervården.

Utmärkta behandlingsresultat räcker inte längre

Läkemedelsindustrin är den sista branschen som ska ta sig igenom en digitalisering av hela värdekedjan. "Vi fokuserar inte längre enbart på att sälja utmärkta behandlingsresultat, vi bygger partnerskap som löser problem i hälso-och sjukvårdssystemen. Att göra det i offentligt finansierade hälso- och sjukvårdssystem kräver medvetenhet och fingertoppskänsla så att det bidrar till att stärka systemen. Samarbetet mellan Microsoft och MSD i Norden och Baltikum syftar till att skapa långsiktigt värde inom befintliga sjukvårdssystem i Norden och Baltikum, säger Jakob Tellgren.

Ett exempel på områden som ska utforskas inom partnerskapet är användningen av artificiell intelligens för att diagnostisera lungcancer i ett tidigare skede. Vi ser ett behov av att ytterligare stärka processen för att patienter ska få diagnos i tid så att de kan dra bättre nytta av de godkända behandlingar som finns. Om framgångsrika lösningar utvecklas kan detta exporteras till andra regioner.

"Vi är två globala företag som delar värderingar och ingen av oss har en affärsmodell som bygger på att äga eller sälja data. Det är viktigt eftersom vi försöker skapa långsiktiga lösningar till förmån för patienter snarare än att öka vår kortsiktiga försäljning" säger Mathias Ekman, ansvarig för industrisamarbeten i Life science, Microsoft.

Om partnerskapet

• Partnerskapet mellan MSD och Microsoft i Norden och Baltikum styrs av en avsiktsförklaring.
  • Avsiktsförklaringen beskriver inga förutbestämda projekt, detaljer eller skyldigheter utan syftar snarare till att främja en fruktbar diskussion mellan de två företagen om hur man kan tillföra mer värde till hälsovårdssystemen i Norden och för ökad folkhälsa.
  • Alla föreslagna projekt kommer att granskas och godkännas av båda parter.

Vår vision är att leda och utveckla innovationer för ett hälsosamt Sverige idag och imorgon. Vi är här för att ha en varaktig och positiv inverkan i Sverige och göra vårt yttersta för patienter. Vi samarbetar med politiska företrädare, myndigheter, hälso- och sjukvården, akademin, patientorganisationer och andra företag för att driva förändring och fortsätta att flytta gränserna för vad som är möjligt att åstadkomma för patienter som behöver det. Vi är agila och motståndskraftiga och vet att det kräver mod, engagemang och integritet att skapa verkligt värde för patienter. Vi vill vara en testbädd för innovation och vetenskaplig expertis, öka vår kunskap och dela med oss av den. MSD fortsätter idag arbetet i forskningens absoluta framkant för att förebygga, behandla och bota bland annat cancer, infektionssjukdomar som HIV och Ebola samt nya djursjukdomar. Vi strävar efter att vara världens främsta forskningsintensiva biomedicinska företag. Vill du veta mer om oss? Besök www.msd.se, följ oss på Twitter, LinkedIn eller YouTube.

Jenny Wahren