Nobelprisad forskning grunden för att eliminera hepatit C

MSD gratulerar Charles M Rice, Harvey Alter och Michael Houghton som tilldelas årets Nobelpris i fysiologi eller medicin för upptäckten av hepatit C-viruset, 1989. Dessa framstående forskares upptäckt har varit helt avgörande för utvecklingen av dagens läkemedel mot hepatit C. Samtidigt blir många patienter utan behandling i Sverige idag.

– Upptäckten av hepatit C virus (HCV) banade vägen för en enastående medicinsk framgång med utveckling av blodtester som gjorde att medicinska blodprodukter kunde göras säkra och smittfria och att fantastiskt effektiva direktverkande antivirala läkemedel (DAA) kunde utvecklas, säger Ola Weiland, professor i infektionssjukdomar vid Karolinska institutet.

– Genombrottet har lett till ett paradigmskifte inom hepatit C och möjligheten att eliminera sjukdomen. Nu måste fokus läggas på hitta de patienter som fortfarande inte fått möjlighet att behandlas för att kunna nå WHOs mål om att eliminera hepatit C till 2030. Utan dessa insatser når vi inte hela vägen fram, säger Sarah Aiosa, VD, MSD i Sverige.

I nästan tre decennier har MSD arbetat för att bekämpa hepatit C och för att förändra livet för de patienter som drabbats. Varje år upptäcks ungefär 1400 fall av hepatit C smitta bara i Sverige. Sedan 2018 arbetar vi även aktivt i samarbete med vården för att nå ut till patienterna och se till att även patienter som är fast i ett drogmissbruk och i behov av vård får information och länkas till vård i den miljön de befinner sig. Läs mer om vårt arbete för att länka patienter till vård.

Extra svårt nå patienter under COVID-19 pandemin
En av de största utmaningarna med att eliminera hepatit C är att få patienterna till behandling då de ofta saknar regelbunden kontakt med vården. Detta har försvårats ytterligare under pandemin då många på grund av restriktioner inte besökt vården eller planerad vård fått prioriteras bort till förmån för akutvård. Eftersom hepatit C ofta är symtomfri finns det patienter som bär på viruset utan att veta om det. Detta i kombination med att vissa riskgrupper också lätt sprider hepatit C vidare innebär att det är svårt att stoppa smittspridningen. Om sjukdomen inte behandlas i tid kan den leda till cirros eller levercancer.

Hepatit C är betydligt vanligare än hiv och man beräknar att ca 25 000 (exklusive mörkertal) personer bär på viruset i Sverige. Globalt lever 70 miljoner med hepatit C-virus.

• hepatit c
  • nobelpris

Vår vision är att leda och utveckla innovationer för ett hälsosamt Sverige idag och imorgon. Vi är här för att ha en varaktig och positiv inverkan i Sverige och göra vårt yttersta för patienter. Vi samarbetar med politiska företrädare, myndigheter, hälso- och sjukvården, akademin, patientorganisationer och andra företag för att driva förändring och fortsätta att flytta gränserna för vad som är möjligt att åstadkomma för patienter som behöver det. Vi är agila och motståndskraftiga och vet att det kräver mod, engagemang och integritet att skapa verkligt värde för patienter. Vi vill vara en testbädd för innovation och vetenskaplig expertis, öka vår kunskap och dela med oss av den. MSD fortsätter idag arbetet i forskningens absoluta framkant för att förebygga, behandla och bota bland annat cancer, infektionssjukdomar som HIV och Ebola samt nya djursjukdomar. Vi strävar efter att vara världens främsta forskningsintensiva biomedicinska företag. Vill du veta mer om oss? Besök www.msd.se, följ oss på Twitter, LinkedIn eller YouTube.