Nollvision realistisk för HPV-relaterad cancer och sjukdom

På söndag, den 4 mars 2018, uppmärksammas den första HPV-dagen för att lyfta fram de risker HPV-viruset medför och hur de kan förebyggas. I mer än 20 år har MSD engagerat sig i forskning och utveckling av HPV-vaccin. Tack vare unika svenska register finns nu 12-årsdata på de första HPV-vaccinerna.

På MSD uppmärksammas HPV-dagen genom vårt fortsatta engagemang och hårda arbete för att tillsammans med andra aktörer förebygga HPV-relaterad cancer och sjukdom. I Sverige handlar det arbetet bland annat om att fortsätta arbeta för att regeringen ska modernisera det allmänna vaccinationsprogrammet kontinuerligt och erbjuda såväl pojkar som flickor ett brett skydd mot HPV-relaterad cancer och sjukdom.

–Det är helt avgörande att både pojkar och flickor i Sverige får ett brett skydd mot HPV-relaterad cancer och sjukdom, säger Birgitta Wikman Erlandson. Det handlar om vilken förekomst av cancer vi vill se hos våra barn när de växer upp och vilken vilja landstingen har att investera nu.

MSD har en 100-årig historia av att framgångsrikt upptäcka, utveckla, producera och distribuera vaccin och har bidragit till att minska förekomsten av numera mycket ovanliga sjukdomar som mässling och påssjuka men även sjukdomar man historiskt inte trodde var möjliga att förebygga som livmoderhalscancer och bältros.

Om HPV

Länken mellan HPV-viruset och livmoderhalscancer upptäcktes på 70-talet och sedan dess har forskare även upptäckt att HPV kan orsaka andra typer av cancer hos både män och kvinnor. HPV är den mest utbredda sexuellt överförbara sjukdomen i Sverige. Virustyperna som kan ge könsvårtor, livmoderhalscancer och cancer i svalg, penis och anus smittar lätt vid sexuell kontakt. Risken för att smittas med HPV ökar med antalet sexualpartners man har.

Nyhetsgrafik om HPV-relaterad cancer och sjukdom

• Medicinsk forskning

• onkologi
  • vacciner

Innovationer har varit vår livsnerv i mer än 125 år. MSD är ett världsledande hälso- och sjukvårdsföretag som forskat fram mediciner och vacciner mot några av världens mest utmanande och allvarliga sjukdomar. Det är viktigt för oss att våra innovationer kommer till verklig nytta och ger människor en bättre hälsa, vilket är drivkraften i våra många engagemang i samverkan med akademin, vården och i den aktiva samhällsdebatten. MSD fortsätter arbetet i forskningens absoluta framkant för att förebygga, behandla och bota sjukdomar. Vi fokuserar på bland annat cancer, hjärt- och kärlsjukdomar, djursjukdomar, Alzheimers sjukdom och infektionssjukdomar som Hepatit C, Ebola och Hiv. MSD i Sverige är ett dotterbolag till Merck & Co. Inc, som har sitt huvudkontor i Kenilworth i New Jersey, USA. Vi finns i 140 länder där vi skapar lösningar tillsammans med våra kunder med våra receptbelagda mediciner, vacciner, biologiska behandlingar och djurläkemedel. Vill du veta mer om oss? Besök www.msd.se, följ oss på Twitter, LinkedIn eller YouTube.

Anna Hermansson

Presskontakt Kommunikationschef MSD Sverige +468207500