Pressmeddelande -

Pojkar inkluderade i HPV-vaccination enligt regeringens budgetproposition för 2020

Idag presenterade regeringen sin budgetproposition för 2020:

– Vi kan med stor glädje meddela att budgetpropositionen för 2020 inkluderar en post gällande HPV-vaccination för pojkar och det innebär att regeringen tar HPV-relaterad cancer och sjukdom på allvar. Frågan har dragits i långbänk men nu är det Sveriges tur att erbjuda unga ett jämlikt och könsneutralt skydd mot HPV, säger Oskar Lindeberg, tf vd MSD i Sverige.

Pojkar beräknas bli erbjudna HPV-vaccination från och med hösten 2020.

Orsakar cancer i bland annat livmoderhals, vulva och anus
HPV (humant papillomvirus) är Sveriges vanligaste sexuellt överförda infektion som drabbar såväl kvinnor som män. Uppskattningsvis drabbas 80 procent av oss alla av HPV-infektion någon gång i livet. De allra flesta märker inte av infektionen som vanligtvis läker ut av sig själv. Däremot läker inte infektionen ut för vissa och de löper ökad risk att drabbas av kondylom, cellförändringar och olika former av cancer som exempelvis cancer i livmoderhals, vulva och anus.

Sedan 2010 erbjuds flickor i årskurs 5 eller 6 i Sverige HPV-vaccination inom ramen för det allmänna vaccinationsprogrammet för barn. Dagens besked från regeringen innebär att även pojkar kommer att erbjudas vaccin mot HPV-relaterad cancer och sjukdom.

Mer information om HPV finns på hpvvaccin.se, folkhalsomyndigheten.se, umo.se och 1177.se.

Innovationer har varit vår livsnerv i mer än 125 år. MSD är ett världsledande hälso- och sjukvårdsföretag som forskat fram mediciner och vacciner mot några av världens mest utmanande och allvarliga sjukdomar. Det är viktigt för oss att våra innovationer kommer till verklig nytta och ger människor en bättre hälsa, vilket är drivkraften i våra många engagemang i samverkan med akademin, vården och i den aktiva samhällsdebatten. MSD fortsätter arbetet i forskningens absoluta framkant för att förebygga, behandla och bota sjukdomar. Vi fokuserar på bland annat cancer, hjärt- och kärlsjukdomar, djursjukdomar, Alzheimers sjukdom och infektionssjukdomar som Hepatit C, Ebola och Hiv. MSD i Sverige är ett dotterbolag till Merck & Co. Inc, som har sitt huvudkontor i Kenilworth i New Jersey, USA. Vi finns i 140 länder där vi skapar lösningar tillsammans med våra kunder med våra receptbelagda mediciner, vacciner, biologiska behandlingar och djurläkemedel. Vill du veta mer om oss? Besök www.msd.se, följ oss på Twitter, LinkedIn eller YouTube.

Vår vision är att leda och utveckla innovationer för ett hälsosamt Sverige idag och imorgon. Vi är här för att ha en varaktig och positiv inverkan i Sverige och göra vårt yttersta för patienter här. Vi samarbetar med politiska företrädare, myndigheter, hälso- och sjukvården, akademin, patientorganisationer och andra företag för att driva förändring och fortsätta att flytta gränserna för vad som är möjligt att åstadkomma för patienter som behöver det. Vi är agila och motståndskraftiga och vet att det kräver mod, engagemang och integritet att skapa verkligt värde för patienter. Vi vill vara en testbädd för innovation och vetenskaplig expertis, öka vår kunskap och dela med oss av den. MSD fortsätter idag arbetet i forskningens absoluta framkant för att förebygga, behandla och bota bland annat cancer, infektionssjukdomar som HIV och Ebola samt nya djursjukdomar. Vi strävar efter att vara världens främsta forskningsintensiva biomedicinska företag. Vill du veta mer om oss? Besök www.msd.se, följ oss på Twitter, LinkedIn eller YouTube.

MSD