Vetenskap är vårt viktigaste verktyg i kampen mot cancer

Vi uppmärksammar Världscancerdagen den 4 februari tillsammans med våra medarbetare världen över och med patienter för en bättre framtid. ”Som ledande i kampen mot cancer drivs vi av att hjälpa människor att förebygga, behandla och förändra utvecklingen av cancersjukdomar.”, säger Sarah Aiosa, VD, MSD Sverige.

För tredje året i rad sponsrar vi World Cancer Day och årets kampanj "I Am and I Will". I år är det tydligare än någonsin att våra handlingar påverkar alla omkring oss, både i nära familjen och i samhället i stort. 2021 är en påminnelse om den bestående kraften i samarbete och gemensamma åtgärder. Tillsammans kan vi uppnå det vi alla önskar: en friskare, ljusare värld utan cancer.

Världscancerdagen i Sverige
Vi är stolt sponsor till Nätverket mot Cancer som arrangerar sitt årliga program Världscancerdagen 2021. I år genomförs detta program helt virtuellt och därför kommer viktiga budskap nå ut till fler berörda och till fler beslutsfattare. Årets tema ”Tidig upptäckt -på liv och död” handlar om att lyfta vikten av tidig upptäckt av cancer. Programmet innehåller paneldiskussioner och medverkande riksdags- och landstings/regionpolitiker, myndigheter, sjukvård samt patientföreträdare om dagens cancervård och framtidens behov. Läs mer om programmet här.

Global samverkan
”Världscancerdagen lyfter i år vikten av solidaritet. Allt vi gör har betydelse. Mitt löfte den här världscancerdagen är att fortsätta att hjälpa patienter och att samarbeta med olika intressenter för att verkligen se till att patienter får den behandling de behöver, säger Deepak Khanna, ansvarig för MSD i Europaregionen. Deepak Khanna skriver i ett blogginlägg idag om hur viktigt det är med kännedom och kunskap om hälsa och hur vi bäst rustar oss för ett långt och friskt liv.

MSD fokus på cancer
Vetenskap är vårt viktigaste verktyg i kampen mot cancer. Vi befinner oss just nu i en spännande tid där nya behandlingar och vaccin mot orsaker bakom cancer öppnar ett nytt kapitel inom cancerområdet. Vi gör det genom att skapa förutsättningar för att förebygga cancer genom vaccin och behandla cancer när sjukdomen redan är ett faktum. Vårt fokus är på att bedriva forskning inom immun-onkologi och vaccinområdet där vi accelererar varje steg i resan - från labb till klinik - för att ge nya hopp till människor med cancer. Bara i Sverige har vi just nu 34 studier inom onkologi och cancerförebyggande vacciner.

Som en del av vårt fokus på cancer, är MSD engagerad i att utforska potentialen hos immun-onkologi med ett av de snabbast växande företagsfinansierade utvecklingsprogrammen.

Vi känner nerven i det vi gör. MSD har 71 000 medarbetare i hela världen varav många arbetar just för att människor ska slippa drabbas av cancer eller för att redan drabbade ska få tillgång till den bästa behandlingen.

• Medicinsk forskning

• onkologi

Vår vision är att leda och utveckla innovationer för ett hälsosamt Sverige idag och imorgon. Vi är här för att ha en varaktig och positiv inverkan i Sverige och göra vårt yttersta för patienter. Vi samarbetar med politiska företrädare, myndigheter, hälso- och sjukvården, akademin, patientorganisationer och andra företag för att driva förändring och fortsätta att flytta gränserna för vad som är möjligt att åstadkomma för patienter som behöver det. Vi är agila och motståndskraftiga och vet att det kräver mod, engagemang och integritet att skapa verkligt värde för patienter. Vi vill vara en testbädd för innovation och vetenskaplig expertis, öka vår kunskap och dela med oss av den. MSD fortsätter idag arbetet i forskningens absoluta framkant för att förebygga, behandla och bota bland annat cancer, infektionssjukdomar som HIV och Ebola samt nya djursjukdomar. Vi strävar efter att vara världens främsta forskningsintensiva biomedicinska företag. Vill du veta mer om oss? Besök www.msd.se, följ oss på Twitter, LinkedIn eller YouTube.

Anna Hermansson

Presskontakt Kommunikationschef MSD Sverige +468207500