MTR trappar upp jakten på lokförare

MTR trappar upp jakten på lokförare

Att det råder brist på lokförare i branschen är inget nytt. Inte heller något som är unikt för MTR som åker landet runt i jakten på de bästa lokförarna. Samarbete med yrkeshögskolor, en egen lokförarutbildning och offensiva rekryteringskampanjer är några exempel på initiativ för att öka inflödet av lokförare. Hittills har det burit frukt – drygt ett 40-tal förare har börjat på MTR sedan oktober.

Stockholm, 11 januari 2023 – Under många år har det varit en brist på lokförare bland järnvägsbolagen och en utmaning rekryteringsmässigt då ledtiderna är så långa till följd av lång utbildning och praktik. Därför initierade MTR Pendeltågen ett samarbete med landets yrkeshögskolor redan under 2017. Från och med i år är även Mälartåg med i projektet. MTR erbjuder en möjlighet att genomföra sin LIA, Lärande i Arbete, med en utbildningslön hos MTR och möjlighet till anställning i samband med sin sista praktikperiod.

– Ja, jag kan bekräfta att ryktet stämmer att vi åker land och rike runt för att scouta fram de bästa lokförarna! Vi har träffat lokförare på skolor från Boden i norr till Ängelholm i söder, och i princip alla YH-skolor i stockholmsområdet. Jag tror vi har träffat minst 200 lokförare enbart under hösten – många härliga möten med nyfikna elever har det blivit. Det handlar om att helt enkelt göra reklam för oss själva som bolag, och försöka rekrytera kompetenta lokförare, säger Lachezar Eldh, Platschef på MTR Mälartåg.

Lokförarutbildning och rekryteringskampanj två andra viktiga initiativ
YH-samarbetet är ett exempel på vad Mälartåg gör för att öka inflödet av lokförare. Den egna lokförarutbildningen är ett annat. Första klasserna startades i oktober med ett 30-tal elever under 2022, och under 2023 kommer närmare 100 nya lokförare att utbildas.

– Lokförarutbildningen med utbildningslön är en otroligt bra investering i våra medarbetare som vill bli lokförare och kanske inte har de ekonomiska förutsättningarna, eller tiden, att avsätta till det. Där har vi möjlighet att lyfta tågvärdar och andra medarbetare som verkligen vill bli lokförare som har potentialen, och erbjuda en fin intern utveckling. Det är jätteviktigt ur ett rekryteringsperspektiv att vara ett tågbolag som på riktigt erbjuder utvecklingsmöjligheter internt, där det inte bara är floskler, kommenterar Lachezar.

Och för att höja tempot ytterligare lanserar MTR Mälartåg i januari en kampanj i sociala medier med fokus på rekrytering – en informationsfilm om hur det är att jobba som lokförare på Mälartåg. Se filmen här.

Om MTR Mälartåg
MTR Mälartåg har cirka 450 medarbetare, till stor del tågvärdar och lokförare, med stationeringsorter i Stockholm, Linköping, Hallsberg, Eskilstuna, Västerås, Uppsala och Gävle. Tillsammans med uppdragsgivare Mälardalstrafik är visionen att utveckla framtidens Mälardalen och skapa en attraktiv kollektivtrafik för ett hållbart samhälle. Uppdraget omfattar trafikdrift, ombordpersonal, driftledning, trafikplanering, trafikinformation, fordonsunderhåll, fordonsstäd, hittegods och ersättningstrafik. Läs mer om MTR Mälartåg här.