Annika, Kuba, Pierre och Linn - fyra av världens bästa kollegor

Lokförare Pierre, en av många hjältar i MTR Express

Vår VD Johan skriver i ett blogginlägg om ett mejl från kollegan Pierre, och hur man kan påverka punktligheten.

Jag fick ett mejl från Pierre, en av mina fantastiska kollegor i MTR Express. Pierres mejl är ett av många exempel på MTR Express fina teamanda och fantastiskt duktiga kollegor. Men det är också ett bra exempel på hur man kan påverka punktligheten på svensk järnväg, oavsett externa faktorer. Med hans tillstånd publicerar jag mejlet:

”Hej,

Delar gärna med mig en skildring över hur vi förare kan lyckas göra skillnad på världens bästa tågbolag.

Passerar Moholm på tid idag med 12041, allt har gått så fint ner såsom det oftast gör. Då erhåller jag det nedslående beskedet från Trafikverkets fjärrtågsklarerare att jag kommer få vänta in hela tre mötande tåg i Väring. Det blir en trist historia av väntan för oss och jag avgår till sist från Skövde 18 minuter sent. Resenärerna meddelas detta samt vår ambition att köra ikapp så mycket av detta som möjligt, de har ju trots allt bokat med MTR Express...

Tack vare att de bokade med MTR Express blir deras kväll inte senarelagd och minnet av järnvägsresande smolkat. Körningen är på det yttersta fokuserad i 1 timme 8 minuter. Jag kör i manuellt läge med allt vad min koncentration och fokus har att uppbåda och ligger och balanserar med körspaken för att konstant hålla tillåten överhastighet.

Vi ankommer Göteborg C i tid! Ytterligare ett MTR Express-tåg inom punktlighetsmarginalen på 5 minuter trots ett till synes hopplöst läge och även med våra bortskämda mått mätt osedvanligt nöjda och berömmande passagerare.

Mvh Pierre"

När vi startade MTR Express hette det ofta i tågbranschen att ”det mesta ändå är Trafikverkets fel”. När vi började publicerade punktlighetsstatistik, där det visade sig MTR Express hade mer än 10 procentenheter högre punktlighet än SJ:s snabbtåg på sträckan Stockholm-Göteborg, frågade sig många hur vi det kunde komma sig. Alla kör ju på samma spår! Det Pierre skriver i sitt mejl är en del av svaret.

I MTR Express har vi haft förmånen att kunna rekrytera skimrande guldkorn till alla tjänster. Vi har valt att investera i nytillverkade tåg, som är driftssäkra och accelererar betydligt snabbare än andra snabbtåg på sträckan. Vi har jobbat hårt med att sätta en företagskultur, affärsmodell och ett arbetssätt där alla kollegor och samarbetspartners är engagerade i att ge våra kunder högsta möjliga kvalitet. Och när det blir fel, oavsett vems felet är, försöker vi rätta till det snabbt. Det är så vi fortsätter sträva mot vår inte helt Jantelagskompatibla målbild: Världens bästa tågbolag.

Johan Söör, VD MTR Express