Bilden som vår ombyggda förarhytt tog! Foto: Kajsa Kiuttu

Kajsa Kiuttu förvandlade vår förarhytt till en kamera, se resultatet här!

Vi på MTR Express är alltid öppna för att testa nya saker, speciellt när det handlar om innovativa lösningar. Därför blev vi väldigt glada när konststudenten Kajsa Kiuttu hörde av sig till oss med idén att förvandla en av våra förarhytter till en kamera.

- Jag bor i Stockholm, där jag studerar på Kungliga Konsthögskolan. Jag är intresserad av den analoga tekniken och vad man kan göra med det fotografiska materialet. Jag gör kameror av byggnader och rum. När ett rum blir en kamera blir det också en fotograf, som jag ser det är resultaten lika mycket en registrering av någonting, som ett fotografi. En startpunkt för mig är en önskan om att få se vad det är som finns i de här rummens eller byggnadernas blick, säger Kajsa Kiuttu.

Så, hur gick det till?

Kajsa mörklade vår bakre förarhytt med svarta skynken för att sedan göra ett hål som ljuset kunde komma in genom. Därefter fångades ljuset på fotografiska filmen som Kajsa hade placerat på en skiva i förarstolen, varpå bilden skapades.

Vi tycker att det här projektet var väldigt roligt att få vara med och stötta. Mer innovativa lösningar och projekt, tycker vi på MTR Express!