Premiär för MTR Express direkttåg till Halmstad via Varberg och Falkenberg

Premiär för MTR Express direkttåg till Halmstad via Varberg och Falkenberg

Från och med idag fram till den 18 augusti trafikerar MTR Express den enda direktlinjen från Stockholm mot Halmstad via Varberg och Falkenberg, och premiärturen bjöd på många överraskningar för resenärerna som åkte till och från västkusten.

Idag var det alltså dags för MTR Express att kicka igång den nya turen mot Halmstad och västkusten. Sedan starten 2015 har MTR Express längtat efter att expandera, och teststräckan till västkusten är den första man kör utöver den ordinarie mellan Göteborg och Stockholm.

- Jag och alla våra kollegor ombord är oerhört taggade på att få visa upp våra fina tåg och utmärkta service för alla Halmstads-, Falkenbergs- och Varbergsbor, som i sommar får möjlighet att resa med oss hela vägen till Stockholm. Vi vill också bjuda in alla stockholmare att utforska Sveriges västkust på sin soldränkta sommarsemester, säger Peder Osterkamp, kommersiell chef på MTR Express.

På premiärturen blev de första resenärerna som åkte till Varberg, Falkenberg och Halmstad uppvaktade ombord med jordgubbar och alkoholfritt bubbel, men även på perrongen i Varberg och Halmstad där destinationerna visade på ett väldigt fint värdskap.

- På perrongen i Varberg blir det fullt pådrag och utsikten från tåget blir något speciellt – ett riktigt fönster ut mot Varberg. Kikar resenärerna ut genom tågfönstret på plattformen kommer de få se några av de saker som Varberg är känt för. Allt från surfare och skejtare till avslappnade SPA:are kommer finnas på plats för att illustrera det rika innehållet destinationen Varberg har att erbjuda. Till och med Bockstensmannen ryktas dyka upp på perrongen, säger Helena Selander, Projektkoordinator, Näringslivs- och destinationskontoret - Varbergs Kommun

Resenärerna som klev av i Halmstad blev även de välkomnade på plattformen med en gåva av representanter från Destination Halmstad.

Information om direktlinjen mellan Stockholm - Halmstad

Period: 20 juni – 18 aug
Antal avgångar: 2 avgångar dagligen
Pris: Till Halmstad från 289 kr, till Falkenberg från 279 kr, till Varberg från 269 kr per person
Tid: En restid på ca 5 timmar Stockholm – Halmstad

Det klimatsmarta alternativet

Tåget är idag det alternativ som genererar minst utsläpp, förutom att cykla eller vandra.
En tågresa med MTR Express Stockholm-Halmstad släpper bara ut 0,00102 kg CO2 per person jämfört med en flygresa som släpper ut 138 kg CO2 eller en bilresa som ger 158 kg CO2.