Fotograf: Johan Dirfors

Högt tryck på resor inför jul och nyår – MTRX kör fler tåg än någonsin

Inför en av årets största resehelger står MTRX mer rustade än någonsin, då bolaget som trafikerar sträckan Stockholm-Göteborg, utökat antalet avgångar under de mest populära resdagarna.

Under de senaste dagarna har många av landets resenärer drabbats hårt av inställda tåg. Nu meddelar MTRX, som trafikerar sträckan Stockholm-Göteborg med snabbtåg, att de utökat tidtabellen och erbjuder fler avgångar än någonsin över jul och nyår.

– Julhelgen är den tid på året när flest reser och för att möta den ökade efterfrågan kör vi i år fler tåg än någonsin. Trots ett högt bokningstryck har vi tack vare vår ökade kapacitet fortfarande plats för de resenärer som ännu inte bokat sina jul- och nyårsresor, säger Joakim Sundh, VD på MTRX.

Tryggt och säkert resande
MTRX följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer och har vidtagit flera åtgärder för att minska smittspridningen såsom till exempel flexibla biljetter, gratis munskydd, utökad städning ombord, samt ändrade serveringsrutiner i caféet.

Ombokningsbara biljetter för alla
Pandemin ställde nya krav på resebranschen, bland annat gällande flexibla lösningar för köp, ombokning och avbokning av tågbiljetter. Som ett resultat av detta har MTRX sedan i oktober möjliggjort att samtliga biljettyper som bokas på www.mtr.se kan bokas om fram till avgång, till ett nytt datum och/eller en ny avgångstid.