Bild: Midnattsloppet. MTR Express är ny partner för Midnattsloppet 2019

MTR Express förenar Stockholm och Göteborg som ny partner för Midnattsloppet 2019

För årets upplaga av Midnattsloppet i Göteborg och Stockholm står det nu klart att MTR Express kommer vara ett av partnerbolagen. Man vill vara med och bidra till att länka ihop städerna på ett roligt och kreativt sätt, och känner att Midnattsloppets roliga festivalkänsla matchar bolagets kreativa grund och vilja till att bidra till roliga minnen städerna emellan.

Tanken bakom Midnattsloppet föddes när några löpare var ute på en träningsrunda i slutet av 70-talet. Riokarnevalen stod som förebild och idén byggde på att förena idrott och kultur och att låta olika generationer mötas på ett naturligt sätt. I år väljer Midnattsloppet att förhöja festivalkänslan rejält genom ett ansiktslyft rent visuellt, men också genom att addera 5 km som ny distans. Man hoppas att det sistnämnda kommer att få även de som inte känner för att springa så långt att vara med och ta del av festivalstämningen och löparglädjen. Kanske är det den perfekta aktiviteten att göra med en förälder eller med ett kompisgäng?

- Precis som MTR Express förenar Stockholm med Göteborg så förenar Midnattsloppet sommarens värme med nattens mörker. När vi nu introducerar årets nyhet, 5 km hoppas vi att ännu fler löpare vill ta del av ”världens” längsta festival, en festival med samba, svett och asfalt. Vi ser fram emot att tillsammans med MTR Express vara länken mellan såväl städerna som löparna på de olika sträckorna. Med en längre och en kortare sträcka finns ännu större möjligheter för företag som vill motivera sin personal att röra lite mer på sig, säger Göran Söderstam, Marknadsansvarig på Midnattsloppet Nordic AB.

MTR Express utför kontinuerligt aktiviteter för att knyta an städerna till varandra och framförallt skapa glädje, vilket man verkligen tycker att Midnattsloppet bidrar till. Man kommer därför finnas på plats för aktiviteter under loppet i Stockholm och Göteborg, och kommer även att erbjuda upp till 20 % rabatt för de som ska resa för att springa något av loppen.

- Vi på MTR Express tycker att det ska bli väldigt roligt att vara en del av evenemangen i Stockholm och Göteborg! Midnattsloppet tänker nytt precis som vi och det är såklart perfekt för oss på att kunna synas i båda städerna. Jag och hela gänget på MTR Express är supertaggade på att vara på plats och heja på alla tappra löpare och hoppas att vi kommer kunna bidra till lite extra löparglädje med aktiviteterna som vi kommer ha på plats, säger Peder Osterkamp, kommersiell chef på MTR Express.

Midnattsloppet 2019 går av stapeln den 17 augusti i Stockholm och 24 augusti i Göteborg och finns på distanserna 5 km och 10 km.

MTR länkar samman människor och hållbara samhällen varje dag, världen över. MTR är ett av de ledande globala tågbolagen och har en gedigen kunskap om spårbunden trafik, med över 40 års erfarenhet av järnvägstrafik, som innefattar allt från design och konstruktion till drift och fordonsunderhåll.

MTR vill vara en integrerad del av samhället och arbetar globalt även med stadsutveckling. Med en strävan att utveckla hållbara samhällen bygger MTR även fastigheter och identifierar alternativa lösningar för tids- och kostnadseffektiva investeringar i infrastruktur.

Med fler än 40 000 dedikerade medarbetare, ansvarar MTR för över 12 miljoner resenärer varje dag, i Hongkong, Sverige, Storbritannien, Australien och i Kina.

MTR Nordics verksamhet omfattar drift av Stockholms tunnelbana (sedan 2009), drift av Stockholms pendeltåg (sedan 2016) och fordonsunderhållsbolaget MTR Tech. Sedan 2015 kör MTR även snabbtågstrafik mellan Göteborg och Stockholm under varumärket MTR Express.

För mer information om MTR Corporation, vänligen besök www.mtr.com.hk

För mer information om MTR Nordic, vänligen besök www.mtrnordic.se