Gårdscaféet i Alingsås. (Foto: Alingsås kommun)

MTR Express nya destination: Alingsås – The Capital of Fika

Från december 2017 kommer MTR Express, som kör snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg, att lägga till ett nytt stopp på sträckan – Kaféstaden Alingsås.

I mars 2015 tog MTR Express upp konkurrensen med SJ och började köra snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg. Utöver Stockholm och Göteborg har MTR Express sedan starten stannat i Herrljunga, Skövde och Södertälje Syd. Nu introduceras ett nytt stopp på sträckan – Alingsås, staden som med sina närmre 30 st caféer med olika inriktningar etablerat sig som ”The Capital of Fika”.

– Vi är väldigt glada att snart kunna erbjuda alla resenärer mellan Alingsås och Stockholm ett punktligt, prisvärt och bekvämt alternativ. Att MTR Express ska stanna i Alingsås har varit ett återkommande önskemål från kunder ända sen trafikstart. Vi hoppas att många Alingsåsbor och Alingsåsföretagare kommer att välja oss för sina resor till huvudstaden och även att Stockholmarna tar MTR Express på sin resa för att upptäcka alla mysiga caféer i Kaféstaden Alingsås!, säger Peder Osterkamp, kommersiell chef på MTR Express.

MTR Express planerar att erbjuda 48 stopp i veckan i Alingsås från 10 december 2017. Exakt hur det faller ut avgörs av Trafikverket och det beskedet kommer i september men biljetter till flertalet avgångar finns redan nu ute till försäljning på mtr.se.

– Att MTR Express nu stannar i Alingsås är oerhört välkommet och bekräftar de signaler vi tidigare fått från företag och allmänheten att det finns en efterfrågan på ytterligare avgångar. Med bättre kommunikationer till och från våra två största städer har Alingsås en större möjlighet att vara en attraktiv stad att leva och verka i, men det ökar också våra möjligheter att attrahera besökare, företag att etablera sig och för företag att få tag i kompetent personal, säger Daniel Filipsson, kommunalråd i Alingsås kommun.

Biljetter till och från Alingsås kan från nu köpas direkt på MTR Express webbplats, www.mtr.se.