​MTR Express och Visma i samarbete

​MTR Express och Visma i samarbete

MTR Express har skrivit avtal med Visma, som är en inköpsorganisation med över 11 000 medlemsföretag. Avtalet innebär att Vismas medlemmar från och med idag kan resa för rabatterat pris när de väljer att resa miljövänligt med marknadens punktligaste snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg.

Visma Advantage är en inköpsorganisation som förhandlar fram avtal inom olika områden för sina medlemsföretag. De kan erbjuda den gemensamma köpkraften hos sina mindre och mellanstora företag. Vismas avtal med MTR Express sträcker sig fram till februari 2018 och innebär att dessa företag nu får en direktrabatt på alla biljetter som bokas med MTR Express. Rabatten ökar ju mer medlemsföretagen reser.

Peder Osterkamp, kommersiell chef MTR Express, kommenterar det nya avtalet:

Att fortsätta växa bland affärsresenärer är ett av våra fokusområden på MTR Express. Genom detta samarbete får vi möjlighet att nå de tusentals mindre och medelstora företag som är anslutna till Visma Advantage och de får i sin tur en riktigt bra affär på resor med MTR Express tack vare sitt Visma-medlemskap.

MTR Express är det första tågbolaget som skriver avtal med Visma Advantage. Sedan tidigare finns avtal med andra aktörer inom resenäringen, som Norwegian, Scandic, Hertz och Avis. Många av Vismas medlemsföretag finns i Stockholm, Göteborg, Herrljunga, Skövde eller i närheten av dessa orter, vilket ger medlemsföretagen fördelar när de reser med MTR Express.

Vi är väldigt stolta över att få samarbeta med MTR Express. MTR Express är en stark aktör på marknaden och tack vare vårt nya samarbete kan vi nu bredda vårt utbud av förmånliga priser inom resor till våra kunder, säger Rickard Lindqvist, partneransvarig hos Visma Advantage.

MTR Express är ett av de allra första nystartade bolagen i världen för kommersiell tågtrafik och står sig mycket bra sett ur en internationell jämförelse. Bolaget startade sin verksamhet för drygt ett år sedan med snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg.

Snabba fakta om MTR Express efter ett års drift:

●Priserna ligger i snitt 25 procent lägre än närmaste konkurrent. Kundnöjdheten ligger på 92 procent.

●Antalet medarbetare har ökat från åtta till knappt 90 personer och medarbetarnöjdheten ligger på enastående 97 procent.

●MTR Express har 12 procentenheters bättre punktlighet, lägre priser och miljövänligare tåg är närmsta konkurrent.

●Sex nytillverkade tåg har levererats från Schweiz på utsatt tid och rullar för fullt i trafik.

●Antalet resande har gått från noll till långt över en kvarts miljon med en bokningstakt som ökar för varje vecka som går.

●MTR Express har etablerat sig som ett av de mest innovativa tågbolagen i världen, med bland annat biljettlöst resande, 24 timmars öppet köp på alla biljetter, och en enkel funktion för sätesval vid bokning.

●MTR Express uppskattade marknadsandel ligger på cirka 15-20 procent – en siffra som man räknar med att kunna dubblera.