MTRX erbjuder alla kunder gratis munskydd och gör alla sommarens tågresor avbokningsbara. Bild: Mattias Diesel Näslund

Med anledning av de lättade reserekommendationerna hoppas MTRX att många nu ska vilja upptäcka de svenska pärlorna längs med västkusten eller ta en storstadshelg i Stockholm. Trygghet och säkerhet är MTRX främsta prioritet och vi inför därför gratis munskydd till samtliga kunder som önskar detta samt gör alla biljetter avbokningsbara under sommaren.

Då regeringen, i samråd med Folkhälsomyndigheten, i förra veckan tillät resor inom Sverige från den 13 juni hoppas nu MTRX att de kan hjälpa semestertörstande svenskar att resa i Sverige i sommar. MTRX hoppas att fler får upp ögonen för Sveriges Riviera, Hallandskusten, eller bestämmer sig för att ta en stadshelg i Stockholm eller Göteborg och att man nödvändigtvis inte behöver ta sig utanför Sveriges gränser för att få breda sandstränder och härligt semesterliv.

- Vi är väldigt glada över att det nu är tillåtet att resa inom Sveriges gränser och vi är riktigt taggade över att kunna välkomna både tidigare kunder samt nya kunder ombord på MTRX i sommar. För att öka tryggheten kommer vi under sommaren baserat på WHOs rekommendation om att använda munskydd i kollektivtrafiken att erbjuda gratis munskydd ombord på våra tåg. Då det är viktigt att vara frisk och symptomfri när man reser väljer vi också att göra samtliga biljetter avbokningsbara under sommaren för att förenkla för våra kunder att planera med lite längre tidshorisont och enkelt kunna boka om i fall planerna ändrar sig eller man inte känner sig helt frisk säger Mats Johannesson, VD på MTRX.

MTRX följer fortsatt Folkhälsomyndighetens rekommendationer och har sedan tidigare vidtagit flera åtgärder för att minska smittspridningen så som till exempel utökad städning ombord samt ändrade serveringsrutiner i cafét. För att möjliggöra social distansering kommer vi nu också att introducera möjligheten att köpa ett extra säte för 150 kr vilket innebär att man som resenär får två säten under sin resa.

- Vi förstår att det efter den tuffa våren nu finns ett stort sug efter att få komma iväg och upptäcka Sverige i sommar och vi vill göra vårt yttersta för att skapa en trygg miljö när våra kunder reser. Utöver de införda åtgärderna så vill jag tipsa om att man som kund hos oss har möjlighet att resa utan byten mellan Stockholm hela vägen till Båstad via Varberg, Falkenberg, Laholm och Halmstad, säger Mats Johannesson, VD på MTRX.

Information om MTRX nya åtgärder kopplat till Covid-19 och sommaren

MTRX erbjuder från den 22 juni till den 16 augusti gratis munskydd för samtliga resenärer. Munskydden delas ut av MTRX servicevärdar i samband med avgång. Vi vill understryka att munskydden är en extra försiktighetsåtgärd och att man fortsatt enbart ska resa om man är helt frisk och symptomfri.

MTRX möjliggör för samtliga kunder att avboka sin planerade resa. I biljettklasserna FLEX och PLUS är samtliga biljetter som vanligt återbetalningsbara och i biljettklassen FIX kan man nu under sommaren avboka och erhålla ett värdebevis med motsvarande värde för framtida resor. Detta gäller för resor med avresedatum från den 22 juni till och med den 16 augusti. Värdebeviset är giltig till och med den 16 augusti 2021.

MTRX möjliggör för alla kunder att köpa ett extra ledigt säte för 150 kr och därmed öka avståndet till sina medresenärer. Detta gäller i biljettklasserna FIX och FLEX. I PLUS ingår alltid ledigt säte bredvid.

MTRX hänvisar samtidigt till allmänna råd från Folkhälsomyndigheten kring Covid-19 inför och under resan.

Resor finns som vanligt att köpa på mtr.se.