MTRX släpper nu julens resor mellan Stockholm och Göteborg. Foto: Jana Eriksson

MTRX första tågbolag att släppa julens biljetter mellan Stockholm och Göteborg

Nu släpper tågbolaget MTRX biljetterna till årets jul- och nyårshelger mellan Stockholm och Göteborg. MTRX är först med att erbjuda försäljning av tågresor mellan Sveriges två största städer under kommande storhelger. Avgångarna är tillgängliga från och med idag och släpps till att börja med fram till sjunde januari.

Efter en rekordsommar där resandet mellan Stockholm och Göteborg slog fjolårets rekord förbereder sig MTRX nu om för en av årets största resehelger – jul och nyår. Idag släpps biljetter för resterande delen av året samt hela vägen till 14 januari till att börja med. MTRX är därmed första tågbolag att erbjuda försäljning av julbiljetterna mellan Sveriges två största städer. Totalt rör det sig hundratals avgångar som från och med idag går att boka via företagets hemsida.

- Det känns jättebra att få ut biljetter till årets kanske viktigaste resehelg i god tid. Våra resenärer uppskattar precis som alla andra att kunna planera i förväg och vi ska såklart underlätta så mycket det går för människor att ta tåget. Julen är en stressig tid för många och där kan vi hjälpa till och få den att flyta lite bättre. Vi är stolta över att bidra till ett smidigare, bekvämare och hållbarare julresande, säger Filip Thunell, vd MTRX.

Jul- och nyårshelgerna är en av årets största resetillfällen då många tar sig till familj, släkt och vänner för att fira högtiderna. Medan många reser kortare sträckor är storstadsregionerna alltjämt stora besöksmål. Stockholm-Göteborg är en av de mest trafikerade sträckorna året runt och står av naturliga skäl för tiotusentals resor under årsslutet. Även destinationer längs vägen, bl.a. Skövde och Falköping, väntas också få ökat resande inpå storhelgerna. För den som vill säkra sin resa redan nu är MTRX ännu det enda alternativet på järnvägen.

- Vi har varit först med biljettsläpp tidigare och utmanar oss själva att hela tiden bli ännu bättre. Som en mindre organisation är vi mer flexibla och snabbfotade, det har gett resultat. Den svenska järnvägen upplever en rekordstor efterfrågan på hållbara resor och vi som bransch behöver växla upp för att kunna möta ett ännu större resande i framtiden. Här tänker vi fortsätta bidra och utmana branschen - för både resenärernas och klimatets skull, säger Filip Thunell.

Julbiljetterna går, förutom mellan huvuddestinationerna Stockholm och Göteborg, till Solna, Flemingsberg, Södertälje, Katrineholm, Skövde, Falköping, Herrljunga och Alingsås. Inom kort väntas även avgångar fram till mitten av mars bli tillgängliga för försäljning.

MTRX erbjuder sedan 2015 den bästa tågupplevelsen mellan Stockholm och Göteborg. Vi ger dig ett tryggt, smart och personligt resande i arbetet eller privat genom resor med högst punktlighet, bra priser och en överlägsen serviceupplevelse. Dessutom har vi haft Sveriges nöjdaste tågresenärer de sex senaste åren, enligt Svenskt Kvalitetsindex.

MTRX är en del av MTR Nordic Group som består av dotterbolagen MTR Tunnelbanan, MTR Pendeltågen, MTR Mälartåg, MTR Tech, MTR Facility Management och det nordiska moderbolaget MTR Nordic, som i sin tur är ett helägt dotterbolag till MTR Corporation Ltd (UK) med säte i London och ingår i den globala MTR-koncernen.