MTRX satsar på att utveckla sitt hållbarhetserbjudande ytterligare. Foto: Johan Dirfors.

MTRX förstärker hållbarhetserbjudandet med nya cirkulära lösningar

MTRX introducerar tillsammans med Panter och Tingstad återanvändbara kaffemuggar ombord på samtliga av bolagets tåg. Initiativet ger resenärer möjlighet att göra sin resa till ett ännu mer hållbart val genom att minska förbrukningen av engångsartiklar. De återanvändbara kaffemuggarna ingår i ett större cirkulärt system med flera av de stora nationella aktörerna inom mat- och dryckesindustrin. För kunderna innebär det en större igenkänning och bredare användningsområde vilket förenklar användandet.

- Genom samarbetet går vi mot mer cirkulärt system, det känns helt rätt i tiden. Vi har nyligen fasat ut alla plastglas och de flesta av produkter i glas. Dessutom inför vi 50 procent rabatt på all mat som närmar sig bäst före-datum för att minska matsvinn ombord. En resa med våra snabbtåg är fullständigt överlägset en resa med bil eller flyg när det gäller att hålla ned utsläppen, nu minskar de dem ännu lite till, säger Maria Hofberg, kommersiell chef MTRX.

Tågbolaget kommer även inom kort att erbjuda alla kunder att källsortera och separera sitt avfall ombord på tågen. I varje vagn kommer möjligheten till att enkelt sortera sitt avfall i separata kärl att finnas. Även detta är ett viktigt steg för ett ännu mer hållbart kunderbjudande såväl som minskad miljöpåverkan.

- Vi är väldigt stolta över att MTRX med sina snabbtåg nu sluter upp bakom Panters och Tingstads lösning. Det här är ett spännande samarbete där vi för första gången ska rulla ut vårt cirkulära system för take-away i flergångsmuggar på järnvägen. Vi ser gemensamt en mer hållbar väg framåt där vi prioriterar planeten.” säger Clara Lidberg, vd för Panter.

De återanvändbara kaffemuggarna finns nu ombord varje MTRX-tåg som ett alternativ för de som beställer varm dryck.

MTRX erbjuder sedan 2015 den bästa tågupplevelsen mellan Stockholm och Göteborg. Vi ger dig ett tryggt, smart och personligt resande i arbetet eller privat genom resor med högst punktlighet, bra priser och en överlägsen serviceupplevelse. Dessutom har vi haft Sveriges nöjdaste tågresenärer sedan 2016, enligt Svenskt Kvalitetsindex.

MTRX är en del av MTR Nordic Group som består av dotterbolagen MTR Tunnelbanan, MTR Mälartåg, MTR Tech, MTR Facility Management och det nordiska moderbolaget MTR Nordic, som i sin tur är ett helägt dotterbolag till MTR Corporation Ltd (UK) med säte i London och ingår i den globala MTR-koncernen.