Så påverkas MTR Express påsktrafik av Trafikverkets planerade spårarbeten

Så påverkas MTR Express påsktrafik av Trafikverkets planerade spårarbeten

Trafikverket firar påsken med att ge extra kärlek till bland annat Västra stambanan mellan Stockholm och Göteborg. Då genomförs nämligen flera planerade underhålls- och utbyggnadsarbeten. MTR Express kunder kommer att märka av detta genom något längre restider än normalt.

Påskhelgen, i år den 24-28 mars 2016, är den helg på året då Trafikverket utför de flesta av sina planerade banarbeten. Anledningen är att antalet helgdagar är många vilket gör att det är färre antal resande som påverkas än under en vanlig vardag.

Vi har känt till dessa arbeten länge och anpassat utbudet av resor samt tidtabellen därefter. Vi har dock varit måna om att försöka skapa minsta möjliga påverkan på våra kunder. Även om arbetena på kort sikt ger negativa effekter för den enskilde tågresenären är insatserna mycket positiva eftersom det bidrar till en välbehövd, långsiktig förbättring av infrastrukturen, säger MTR Express VD Johan Söör.

Som vanligt informeras alla resenärer löpande, både före och under resan om eventuella ändringar. Generellt kan sägas att MTR Express snabbtåg kommer att ha något glesare turtäthet än under en vanlig helg och tågen kommer till viss del gå en annan väg än normalt, kombinerat med bussersättning, vilket medför något längre restid.

Ett ytterligare sätt att hålla koll är Trafikverkets webbsida ”Läget i trafiken” där du kan följa senaste nytt för just ditt tåg.