Skövde AIK byter bussen mot MTR Express och blir mer klimatsmarta

Skövde AIK byter bussen mot MTR Express och blir mer klimatsmarta

Skövde AIK och MTR Express har inlett ett samarbete där Skövde AIKs lag U19 Allsvenskan reser med MTR Express till alla sina bortamatcher i Stockholm.

MTR Express som sedan 2015 kör snabbtåg mellan Stockholm och Göteborg, stannar i Skövde 100 gånger i veckan. Tågbolaget växer snabbt och under 2017 ökade antal resenärer till och från Skövde med hela 50%.

Skövde AIK är en avSkövdes största idrottsförening med över 700 medlemmar. Samarbetet mellan Skövde AIK och MTR Express är inget traditionellt sponsorskap, utan ett nära samarbete där båda parter bidrar till att utveckla varandras verksamheter på ett gynnsamt, aktivt och praktiskt sätt.

Skövde är en viktig ort för MTR Express som kontinuerligt söker och strävar efter att hitta samarbeten med lokala organisationer och företag.

– Genom samarbetet med en anrik förening med en så stark lokal ställning som Skövde AIK hoppas jag vi kan få ännu fler Skövdebor att få upp ögonen för oss, säger Peder Osterkamp, kommersiell chef på MTR Express

För Skövde AIK är det prioriterat att värna om miljön i samband med resandet. En annan viktig faktor är naturligtvis också att göra det yttersta för lagets välbefinnande innan, under och efter matcherna.

– I år har vi hela sex lag från Stockholm i U19 Allsvenskan så det blir många resor till huvudstaden. Genom vårt samarbete med MTR Express reser vi bekvämt, miljövänligt och kommer fram i tid utvilade till matcherna, säger Per Åstemo, klubbchef Skövde AIK.

MTR-koncernen, med bas i Hongkong, är ett av världens ledande företag inom spårbunden kollektivtrafik och infrastruktur. MTR har verksamhet i Asien, Australien och Europa. Koncernen omsatte 2015 ca 47 miljarder SEK (41,7 miljarder HKD) med ett resultat efter skatt på ca 12 miljarder SEK (10,9 miljarder HKD). Sedan november 2009 ansvarar MTR för drift och underhåll av Stockholms tunnelbana på uppdrag av SL. Från och med december 2016 drivs även Stockholms pendeltåg av MTR. Sedan mars 2015 kör MTR också snabbtågstrafik mellan Göteborg och Stockholm under varumärket MTR Express. MTR Express erbjuder de dokumenterat punktligaste snabbtågen på sträckan och en genomsnittlig kundnöjdhet på drygt 90 procent.